måndag 2 januari 2017

Seinfeld - Season 1 (1989-1990)


Efter debaclet med Community Season 6 samt det faktum att min gode vän Sir Per just avslutat en "re-watch" på Seinfeld blev jag otroligt sugen på att göra detsamma. Jag fick Seinfeld "cravings". Lyckligtvis fanns den stora "Complete Series Refrigerator Replica"-boxen stående hemma i filmhyllan.

Första säsongen är kort. Bara fem avsnitt. Först har vi pilotavsnittet som hade premiär sommaren 1989. Jag tittade på originalversionen av piloten, den med annan musik. Det finns också en version där de lagt på den riktiga Seinfeld-musiken. Elaine är inte ens med och Kramer heter Kessler. Piloten är ganska dålig om jag ska vara helt ärlig. Men det är en start, en start av något stort.


Konceptet med blandning av stand up och dramatiserad version av Jerrys (och Larry Davids) liv var tillräckligt starkt för att fyra nya episoder beställdes i alla fall.

Senvåren 1990 visades de fyra övriga avsnitten som utgör första säsongen. Lustigt nog ligger avsnitten i fel ordning på dvd-boxen. Efter en sökning på internet visar det sig att man har valt att lägga episoderna i produktionsordning och ej i ordning efter när de sändes och det skapar oreda ibland. Avsnitt 4 "Male Unbonding", för övrigt det enda avsnittet som inte heter "The" "någonting" i hela serier, ligger som nummer två men visades som nummer fyra. Detta leder till att Jerry och Larry säger i intervjun i extramaterialet att ett avsnitt är det första som Elaine är med i, men vi har redan sett Elaine i tidigare avsnitt (pga dvd-ordningen). Inte ett jättestort problem men lite eljest vilket fick mig att lyfta på ögonbrynen. Och för en show som spenderar en hel dialog på placeringen av den näst översta knappen på skjortan tycker jag att man kan prata om fel ordning av avsnitten på dvd'n!

Fel ordning jämför med visningsordning på TV
Karaktärerna i säsong 1 är mycket lika så som jag minns dem med ett undantag. Jerry spelar ju sig själv och är sig själv lik. Det roligaste med hans skådespeleri är de många gånger han inte kan hålla sig för skratt. Alltid lika glädjesmittande. Kramer sitter också som en smäck från början. Det är George som är en aningens annorlunda i början av serien jämfört med senare. Han är en mindre patetisk person här. Det känns som att det är han som är den erfarne jämfört med Jerry och den som Jerry ser upp till. Detta kommer ändras signifikant senare under showen.


Den klart bästa karaktären, och skådespelaren, är dock Julia Louis-Dreyfus som Elaine Benes. Hon skulle inte ens vara en av huvudpersonerna i serien. Servitrisen i piloten, hon som känner Jerry och George och serverar George kaffe med koffein, skulle vara den kvinnliga huvudrollen. Julia kom in i ett avsnitt som Jerrys före detta flickvän och showen såg direkt att de hade hittat guld. Resten är som man säger historia.


Bästa avsnittet är The robbery. Jerry får chansen på en läcker ny lägenhet som Jerry, Elaine och George åker och tittar på. Det slutar med att Jerry inte tar lägenheten då det visar sig att George också var sugen på den. Personkemin mellan Elaine och Jerry är på topp i detta avsnitt och en vibb av kommande komiskt guld visas upp redan här i S1. Första säsongen är helt ok, men kort, och det kommer enligt expertisen bli så mycket bättre.

Med endast fem avsnitt blir det en lite kortare topplista!

Topp-1 Säsong 1:
1. S01E03 The Robbery

Betyg: 3/5


6 kommentarer:

  1. Helt sjukt att Seinfeld håller än, men det gör det verkligen. Jag tog precis upp säsong 1-3 från källaren och placerade i bok/dvd-hyllan i vår nya lägenhet :) Hade ingen aning om att ordningen för avsnitten stuvats om och att Elaine inte är med i original-femman! Serien hade inte varit hälften så bra utan Julia Louis-Dreyfus.

    Och på tal om härliga komediennes, upptäckte nyligen The Mindy Project på HBO av och med komikern Mindy Kaling. Kul, lättsam serie som jag kan rekommendera. Har plöjt en och en halv säsong, tror det finns 5-6 totalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julia Louis-Dreyfus är bäst, det är ett som är säkert.

      Hehe, vad menar du med original-femman? Jag blir så nyfiken på vem du har med som femte...?

      Har inte sett Mindy. Jag vet vem skådisen är, har sett henne i någon annan serie tror jag. Har ju en massa serier i kön. Till att börja med Modern family som du tidigare tipsat om... Men efter Seinfeld blir det Veep om jag får gissa.

      Radera
  2. GULD att du drar igång detta projekt!
    Seinfeld, en av mina största favoriter när det gäller tv-komedi! Självklart följer jag med på resan! Kanske rentav blir sugen att plöja dem själv...! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta är tv-seriskt guld. Jag kommer kolla på den lite då och då, inte med ett speciellt schema. Haka på du, alla är välkomna att kolla på Seinfeld närhelst andan faller på. :-)

      Radera
  3. Klämde nyligen hela serien för tredje eller fjärde ggn. Min favorit komediserie då den faktiskt höll hela vägen in i mål.
    Jag gillar nog Kramer och George bäst kanske inte som skådisar men som karaktärer. och visst är the Robbery bäst denna säsong med The Stock tip som god tvåa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den håller verkligen! Vilket är så himla underbart.

      Jag kan ha lite svårt för det överdrivna med Kramers karaktär, även om han används för att sätta fokus på kul spaningar. George är lika bra som karaktär som irriterande i sin idioti. Elaine är för alltid min favorit, både som karaktär och skådespelare.

      Radera