måndag 9 januari 2017

Den Ultimata Årsbästalistan - 1980



Oj vilken kamp. Jag undrade inför sammanställningen om någon film skulle kunna utmana The Empire strikes back, den av många mest älskade filmen i en älskad filmserie. Skulle den mästerliga rysaren från Kubrick, den kända biografin från Scorsese eller den ökända men stilbildande italienska "found footage"-filmen kunna utmana?

Det blev en duell mellan två filmer som lämnade alla de övriga långt efter sig. Och till slut var det den sista listans poäng som kastade om placeringarna till Kubricks fördel.

Vi var nio bloggare som knåpat ihop varsin topplista. Dessa nio ligger till grund för denna Ultimata Årsbästalista för 1980. Besök gärna listorna bakom länkarna som följer och läs mer om rationalen bakom valen; Fiffis Filmtajm, Rörliga bilder och tryckta ord, Filmitch, Movies-Noir, Jojjenito, Absurd cinema, Filmfrommen, Flmr samt undertecknad.




UÅBL 1980




1. The shining (Stanley Kubrick) 65 poäng (sju listor, fyra förstaplaceringar)
2. Star Wars: Episode V - The Empire strikes back (Irvin Kershner) 63 poäng (åtta listor, tre förstaplaceringar)
3. Raging bull (Martin Scorsese) 35 poäng (fem listor, en förstaplacering)
4. The elephant man (David Lynch) 33 poäng (sex listor, två andraplaceringar)
5. Cannibal holocaust (Ruggero Deodato) 27 poäng (tre listor, en förstaplacering)
6. Sällskapsresan (Lasse Åberg) 26 poäng (sex listor, en tredjeplacering)
7. Airplane! (Jim Abrahams, David Zucker, Jerry Zucker) 25 poäng (fem listor, en andraplacering)
8. Friday the 13th (Sean S. Cunningham) 21 poäng (fem listor, en fjärdeplacering)
9. The fog (John Carpenter) 17 poäng (fyra listor, en femteplacering)
10. Dressed to kill (Brian De Palma) 16 poäng (två listor, två tredjeplaceringar)


Listan skapad söndagen den åttonde januari 2017.

Totalt sett nämndes 41 filmer på de tio underliggande listorna. Alla filmer nämnda från placering 11 och nedåt i poängordning; The long riders, The long good Friday, The Blues brothers, Maniac, The changeling, Ordinary people, The gods must be crazy, Spetters, Vi hade i alla fall tur med vädret, Heaven's gate, Brubaker, American gigolo, Superman II, City of the living dead, The big red one, Permanent vacation, Caddyshack, The great rock'n roll swindle, Alligator, Flash Gordon, Ur marionetternas liv, Gloria, Shogun assassin, Making "The shining", Nine to five, Kagemusha, The night of the hunted, Where the buffalo roam, Seems like old times, Grown ups, The stunt man.

















14 kommentarer:

  1. Väntade topplaceringar får man ändå säga, det kändes som om vi var ganska samlade i det här fallet. Men att Sällskapsresan förtjänar en listplats tillsammans med John Carpenter och Brian de Palma ställer jag mig mer tveksam till :) Tack för en fin sammanställning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för bidraget med din fina lista.

      Vilka filmer som får plats på UÅBL är ju bara rent matematiskt beroende på de underliggande filmerna. Men man kan givetvis ändå få tycka till om resultatet. :)

      Jag ser t.ex. att Sällskapsresan är med på sex topplistor medan Cannibal holocaust bara är med på tre av nio topplistor. Vilken är då mest värdig? ;-)

      Radera
    2. Cannibal H. Förstås :D

      Radera
    3. Ja. I bisarrovärlden i alla fall! :)

      Radera
  2. Intressant. Rätt film (av de två i toppen) vann. Det trodde jag inte med tanke på hur populär SW är.

    Jag har med 8 filmer på listan. Känns som ett tecken på att det var ett ganska svagt år. Eller att jag sett ovanligt få filmer och att det då blev de stora kvar att välja på för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, och jag har inget problem med den ettan. En ikonisk film som hyllas av många.

      Svagt filmår eller ej? Jag anser det extremt svagt. Men jag är kanske inte rätt man att fråga då jag endast fick med tre av mina filmer på UÅBL... :-)

      Radera
  3. Väntat toppresultat där må jag säga. Även om jag in i det sista hoppades på Imperiet....!!
    Men, som du själv skriver, jag har inga problem med vinnaren. Den ÄR ju ikonisk värre.
    Själv fick jag med 5 stycken på UÅBL. Tja, det får man ju vara nöjd med. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant. Det vore ju faktiskt trist om Star Wars vinner alla år de är med... Men 1977 då jäklans, då måste det bli stjärnornas krig igen! :)

      Radera
  4. Ställer mig ytterst frågande hur det kommer sig att jag var den enda som listade klassfilmen (och Oscarsvinnaren) Ordinary People på min lista (tvåa)? Givet att den ska vara med, fast har man inte sett den blir det så klart svårt att ta med den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av de filmer jag gärna ser någon gång. Tror på den! :)

      Radera
  5. Trevligt att Shining kom med och vann :D - ett bra år i filmens värld: 6 överlapp

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ja det skulle varit lite konstigt om The shining inte kom med. Typ självsvåldigt beteende av sammanställaren... ;-)

      Radera
  6. Jag tycker till skillnad från dom flesta andra att 1980 är ett riktigt starkt filmår. 7-8 filmer anser jag som något av det bästa inom respektive films genretyp. Det visar också vilken kvalitativ bredd jag tycker året har. 70-talets alternativa filmvågor slår mot 80-talets mer kommersanpassade filmstil och det skapar intressanta genreproduktioner, helt klart. The Shining tog jag för givet som etta i den samlade listan, men Star Wars kurs står sig väldigt starkt bland filmspanarna märker jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Före sammanställningen hade jag nog gissat att Star Wars skulle vunnit, men jag trodde också att The Shining skulle vara en stark utmanare.

      Intressant tid för film där mellan 70- och 80-talen... :-)

      Radera