onsdag 25 januari 2017

The Accountant (2016)


The Accountant är en riktigt najs actionthriller med Ben Affleck och den suveräna Anna Kendrick i huvudrollerna. Att bara jämföra The Accountant med senare tiders kapabla actionthrillers som Jack Reacher eller John Wick är att undersälja filmen tycker jag. Jag får 90-talsvibbar av den istället. Det är som en gammal schysste Renny Harlin-film letat sin in i 10-talet. En annan relevanta jämförelse skulle kunna vara att blanda lika delar Dexter, Grosse pointe blank och Up in the air och krydda med en liten strimma Heat.


Ben Affleck spelar en överbegåvad matematiker med stora sociala utmaningar. Han har någon sorts diagnos, typ Aspergers. I vilket fall är han högpresterande, noggrann, ihärdig och extremt duktig på vapen och slagsmål. Hans militärfarsa tyckte att det var bäst att han fick lära sig att slåss då han alltid blev retad som liten. Anna Kendrick spelar kvinnan på ekonomiavdelningen på ett stort företag som upptäcker att någon stulit pengar från firman under många år. Men så blir det rörigt...

Handlingen är komplex men inte för mycket. Det är en story som håller mig intresserad hela filmen igenom. Filmens styrkor är stämningen och skådespeleriet. Jag gillar personkemin mellan Affleck och Kendrick, men vilken skådespelare har inte bra kemi med henne? Ben Affleck verkar ofta få kritik för sitt skådespeleri men här är han klart bra. Han spelar sin socialt vrånga geni på ett underhållande sätt.


Filmen är också en rackarns actionrökare i partier. Jag gillar allt som oftast när man får se filmkaraktärer som är extremt duktiga på vad de gör. Tänk Matt Damons figur i Bourne-filmerna, eller De Niros figur i Heat.

The Accountant var en positiv överraskning och jag ger den fyra sönderskjutna meloner av fem möjliga.

Betyg: 4/5

6 kommentarer:

  1. Mjae mellanmjölksfilm för mig - lite trött på Hollywoods take på div diagnoser och dessa savanter som dyker upp allt som oftast. Filmen var ok för stunden men jag är iofs mkkt svårflörtad när det handlar om action

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha. Du är hård mot de hollywoodska! Tja, visst är detta kanske en film mest att uppskatta i stunden, men jag fann den njutbar. Jag är lite svag för Anna Kendrick så jag kände att den var mer värd än en trea som kanske var det rimliga betyget...

      Radera
  2. Jag gillade också rullen, typ 3-ishaktigt. Dock är det ju så att Kendrick (och en rätt bra Affleck!) kanske förhöjer det estetiska värdet lite... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo Kendrick är en stjärna. Om du inte har sett Rapture-Palooza än så är det ett hett tips för alla Kendrick-fans. Hi-larious!

      Radera
    2. Jo men den har jag skådat! Knaskul!

      Radera