torsdag 3 november 2016

Specialvisning av Alien (1979) och Aliens (1986)



Fredagen den 28:e oktober hölls en specialvisning av Alien och Aliens på Bio Rio i Stockholm och flera anda biografer runt omkring i Sverige. eftersom jag redan skrivit om filmerna här på bloggen kommer här endast en kort rapport från föreställningen.

När jag hörde om denna visning skyndade jag mig att köpa biljetter då jag inte ville missa chansen att se Alien på riktig bio. Självklart var det intressant att se Aliens också men den såg jag på bio redan 1986.

Jag tycker det är extremt trevligt med denna typ av specialvisningar. Biografen fylls till bredden av riktiga fans. Bion var full med folk med "Weyland Corp." t-shirts. Bio Rio är mycket mysig och efter renoveringen har de otroligt sköna stolar. Det måste framhållas. Vestibulen är liten men charmig. Hallonläsk såldes i kiosken.

Festiviteterna inleddes något försenat med Alien. Men inte riktigt ändå, först kom kvällens maskinist in med mikrofon och allt och körde någon form av absurd stand up comedy. Jag var inte imponerad. Det stående skämtet var att filmen skulle bli ännu mer försenad och pausen mellan filmerna skulle bli ännu kortare desto längre han malde på. Publiken skrattade inte. Tonen blev helt fel. salongen var fylld med fans och då var det tråkigt att Bio Rio tyckte att det var rimligt att ha en pajas som hälsade välkomna. Det var lite synd att de skulle inleda kvällen med jönserier då all form av stämning och förväntan som vi byggt upp skingrades av hans långrandiga jidder framme vid scenen. Det är alltid trevligt med en presentation av filmen på bio, men vid en specialvisning som denna passar det kanske bättre med att låta ett nördigt fan presentera filmen.

Sen drog de i alla fall igång Alien. Filmen visades utan textning och det fungerade jättebra. På bio är oftast ljudet så högt att man uppfattar vad de säger ändå. Filmen är otroligt stämningsfull och spännande. Samtidigt har jag nu sett filmen så många gånger att det är lätt att glida in i ett vaket transliknande tillstånd när jag ser den. Det var kanske fredagskoman slog till? Men annars var det en bra visning. Det var till och med ett gäng yngre tjejer som antagligen såg filmen för första gången som skrek till några gånger, en extra krydda som höjer en skräckis som denna. Jag tycker fortfarande att filmen är spännande men framför allt blir jag fascinerad över det tajta manuset och hur bra skådespelarinsatserna är. Jag tror dock att en del av mystiken runt filmen har falnat lite efter att jag skrivit om filmen på bloggen. Själva processen att skriva om en film innebär att man analyserar den i detalj och monterar ner den. Detta leder kanske ofrånkomligen till att mystiken runt filmen vittrar bort.

Efter första filmen var det en kortare paus då publiken kunde köpa på sig mer öl, läsk, popcorn och godis. Tyvärr visade de sedan specialversionen av Aliens, den som ni alla vet är sämre än originalet. Filmen drog igång en kvart försenad en sådär kvart över tio på kvällen. På grund av dess ståtliga längd kom vi inte ut i natten förrän kvart i ett.

Aliens är en perfekt kvällsfilm. All såsighet var som bortblåst, kanske hallonläskens sockerinnehåll gjorde susen, och det vara bara att åka med på turen. Absurt nog sänkte de tyvärr ljudet avsevärt mot slutet. Under drygt första halvan var ljudet jättehögt och det var bra.Var det för att klockan passerade midnatt och de inte fick spela högt längre? Jag spekulerar. I slutet av filmen hörde vi knappt vad vissa av karaktärerna sa för att ljudet var så lågt. Extremt dåligt av Bio Rio och synd på en i övrigt mycket trivsam kväll.

Läs mina revyer på filmerna här: Alien och Aliens.

Jag såg filmerna tillsammans med Jojjenito. Hans lilla text om visningen kommer upp på bloggen imorgon fredag.


8 kommentarer:

  1. Jag som trodde att vi i Norrköping var de enda lyckligt lottade som fick se dessa två på bio i oktober. Kul att fler fans fick chansen, fy helvete vilket drag det var!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, det var i flera städer. Sofia var i Örebro. Filmerna visades i Göteborg osv. Det blev tre visningstillfällen i Stockholm till och med...
      :-)

      Radera
  2. Som sagt, oändligt tacksam över att jag slapp "komikern". Och att vår Aliensvisning i alla fall kom igång kvart över nio. Själv blev jag nästan drabbad av hur bra Alien var medan Aliens kändes lite lång. Det går att trimma en del från denna Director's Cut... Men den understryker verkligen vilken otroligt bra rollfigur Ellen Ripley är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev väldigt besviken när det visade sig att det var special edition-versionen vi fick se av Aliens. Jag gillar bioversionen mycket bättre. Ok, scenen med automatkanonerna är bra och den kunde gärna varit med då den förklarar varför aliens kommer i lufttrummorna senare.

      Men det stora failet är att visa när Newt familj skickas ut till det kraschade rymdskeppet. Att få se detta förtar lite av spänningen när the space marines genomsöker byggnaderna senare. Det är bättre och mer stämningsfyllt att inte veta vad som hänt, även om vi senare får reda på det (tex när Ripley konfronterar Burke).

      Ripley är ruskigt bra som karaktär.

      Radera
  3. Ja, jag håller med. Lite av mystiken försvann när man fick se när mamma och pappa Newt ska undersöka skeppet.

    Sen tyckte jag också det var lite onödigt att visa scenerna med Ripley och Burke där pratar om hennes dotter. Liksom: Aha, det är därför hon känner så starkt för Newt. Det känner jag liksom utan den extrainformationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, enig, alla extrascener i special edition är överflödiga. Allt som sker i de scenerna kan vi åskådare lista ut eller förstå instinktivt ändå. Och om de ändå måste ha med detta skulle vissa av scenerna kunnat använts i flash backs, tex efter de träffat Newt då hon berättade vad som hänt med hennes familj...

      Radera
  4. Jag var på denna härliga visning i Göteborg (den andra av två tillfällen).

    Salongen var fylld med både gamla fans och några nya.

    Den presenterades av Bio Roy's ägare(?) på ett mycket trevligt sätt.
    Hon avslutade med att säga att "dessa filmer är inte i hennes smak, men hoppades att vi skulle få en bra kväll". Hon sa detta på ett riktigt genuint sätt som man kan prata filmälskare emellan utan att gilla varandras filmer, men väl fårstå passionen.
    Plus för det!

    Mer såna här visningar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt att höra och plus till Bio Roy. Man blir nästan lite avis på att ni fick en bättre introduktion till filmen... :-)

      Radera