måndag 21 november 2016

Nocturnal Animals (2016)



Nocturnal animals är den andra filmen från Tom Ford. Amy Adams och Jake Gyllenhaal spelar huvudrollerna. En massa bra skådisar i biroller. Så snygg att man kan skära sig på den. Briljant skådespeleri. En högtid för filmälskare.

Susan (Amy Adams) är en extremt framgångsrik kvinna inom konstvärlden i Los Angeles. En dag får hon ett paket skickat till sig från hennes exmake Edward (Jake Gyllenhaal). Han har skrivit en roman som han dedikerat till henne och han vill att hon ska läsa den. Susan läser boken med stigande bestörtning då den på ett otäckt sätt påminner henne om sin tid med Edward och deras break up.


Man ska gå in och se denna film utan att veta allt för mycket om handlingen och därför väljer jag att inte skriva mer om den här. Man kan varken diskutera filmens struktur eller dess slut utan att spoila skiten ur filmen så jag håller på mig. Men det är lugnt att nämna att filmen utspelas i tre dimensioner; dels nutid, dels för länge sedan när Susan och Edward var ett par och till sist har vi romanens handling som vi ser utspelas allt eftersom Susan läser boken.

Wow, vilken rysligt häftig film! Den är supersnygg såklart men framför allt imponerar Tom Ford med ett otroligt tajt regisserande. Filmen håller mig i ett järngrepp i princip hela filmen igenom. Och en scen på en ödslig landsväg om natten var en av de mest nervpirrande och tajta scener jag sett på bio på länge. Helt klart en kandidat till bästa scen under festivalen för mig...


Filmen är en blandning av relationsdrama och hämdthriller. Finns det till och med en aningens lite psykologisk horror däri tro? Jo, jag tror bestämt det. Amy Adams briljerar i huvudrollen. Jag känner hennes ångest som om den vore min egen. Det är en roll som inte har fasligt mycket repliker men allt sägs i ansiktet på ett sätt som bara kan göras av skådespelare som har full koll på läget. Rollen är mer besläktad med hennes Peggy Dodd från The Master än Giselle från Enchanted. Jag la märke till en lite detalj som jag är säker på att Tom Ford noggrant planerat och skapat. I en scen från förr säger Edward att Susan har ledsna ögon. Då när hon var yngre syns det inte speciellt tydligt, men i alla nutidsscener ser det verkligen ut som att hon har ledsna ögon. På något sätt har de lyckats få hennes ögon att ständigt se nygråtna och tåriga ut.


Jake Gyllenhaal är mycket bra i en roll som kräver en hel del range. Han grundar sin Edward bra. Biroller som jag la märke till spelades av Michael Shannon, Isla Fisher (hon är så lik Amy Adams!), Ellie Bamber, Aaron Taylor-Johnson (fast jag kände inte igen honom!), Jena Malone, Michael Sheen (underbar i liten roll), Laura Linney (rätt ålder)... Alla givetvis top notch. Vilken cast!

Nocturnal animals följer trenden under årets festival att handla om brutna familjerelationer. Den är snygg som attans (har jag sagt det redan?) och spännande i sina thrillermoment och obehaglig i sitt ångestmoment. Det är en film som kommer stanna i mitt huvud en längre tid och jag misstänker att den kommer låta höra av sig när det närmar sig oscarstider. Tom Ford är en rackare på det här med film alltså! Festivalens bästa film (vid tiden för denna visning...)

Jag ger Nocturnal animals fem metaforer av fem möjliga.

Betyg: 5/5



10 kommentarer:

  1. En fullpoängare! Härligt!
    Håller med om allt du skriver även om jag var aaaaningens snålare med betyget men en riktigt BRA film är det allt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, efter att ha sovit på saken kände jag så starkt för den att det blev det så. Inte lika bra som Arrival men ändå en 5/5.

      Jag älskade bokscenerna för övrigt, till skillnad från vissa andra... Tyckte att de var filmens starkaste delar och de innehöll en av de mest nervpirrande scenerna jag sett på film på länge (om natten på en ödslig highway...). Tycker dessutom att bokscenerna är centrala för hela filmens drama. Utan dem, ingen film. :-)

      Radera
  2. Ja, riktigt bra film. En film som givetvis stiger i efterhand också, det är välkommet. Jag ser fram emot att se den igen, den saken är klar.

    Det är ju just bokdelen som jag måste smälta lite mer, bli mer engagerad i eftersom det ju "bara" är en berättelse i berättelsen. Men jag tror det blir bra. Gillade det mesta med den annars och det är en film i min smak.

    Så här skrev jag om Nocturnal Animals.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spoiler nedan för er som inte sett filmen

      SPOILERS...

      SPOILERS.


      SPOILERS !!


      Personligen tyckte jag att "bokdelen" var filmens bästa del om jag tvingas ranka. Och som jag uppfattade filmen, tycker jag att spänningen i "nutiden" helt drivs av handlingen i "bokdelen"... Att det var en berättelse i berättelsen var inget problem över huvud taget. Dessutom var jag länge osäker på hur mycket påhitt det egentligen var i "bokdelen"... Att sedan "bokdelen" endast var symbolik och något av en metafor som Edward (Jake Gyllenhaal) använde för att förklara för Susan (Amy Adams) vad hon gjort mot honom, gjorde bara filmen än mer komplex och intressant. :-)

      Radera
    2. Jo, jag kände ungefär likadant om betydelsen av berättelsen för resten av handlingen. Hade bokdelen inte vait bra hade resten inte varit så bra. Satt även och funderade på om det var så som du säger och att det faktiskt kunde ha hänt, eller åtminstone delar av det i bokdelen. Men av någon anledning blev jag aldrig helt fångad av bokdelen just för att jag hela tiden kände som jag kände - att det ju bara är en bok ;) Men, jag tror och hoppas att jag kommer känna annorlunda vid nästa titt.

      Radera
    3. En film som absolut kommer ses om vid första bästa tillfälle! :-)

      Radera
  3. Instämmer helt, en helt fantastisk film!
    Men hur ska man tolka slutet på restaurangen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den.

      Jag tolkade slutet som att han kommit över henne helt och hållet. Att han inte brydde sig helt enkelt.

      En del tycker att något annat "borde" skett, men jag gillar slutet.

      Radera
  4. Ok. Han blev övergiven av henne. Kanske ville han få henne att känna sig övergiven på restaurangen, som en slags hämnd...vem vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så ja.

      Hon övergav honom och dödade hans barn (dotter?)... Som han i boken råkade ut för alltså...

      Radera