söndag 20 november 2016

Train to Busan (2016)



Train to Busan startar alltså samma dag som Seoul Station utspelas. Filmerna går lite omlott i inledningen. Men efter tåget avgått från station så utspelas det mesta dagen efter. Samtidigt som zombiefarsoten började sprida sig runt Seoul Station bordar en massa människor tåget mot Busan på en annan tågstation. Precis innan tåget ska avgå kastar sig en skadad, och blodig, person på tåget. Muahahaha, smittan är nu innanför den slutna värld som ett tåg i hög fart söderut utgör.

På tåget finns några olika grupper personer vi kommer lära känna. en frånskild pappa med sin lilla dotter. De ska resan till mamman som numera bor i Busan. Där finns det gravida paret, ett gäng ungdomar i ett baseball-lag, en hemlös som gömt sig på toaletten, ett par gamla damer som är systrar, en hög chef från något känt företag och alla i tågpersonalen. Sen blir den förste sjuke "turnad" och därefter börjar skrikandet och slafsandet.

Zombiesar på ett tåg. What's not to like?


Detta är en bra film. Den har oväntat högt produktionsvärde dvs att den är snyggt gjord och de har inte snålat med specialeffekter eller annat. Som zombiefilm betraktat är det en av de bättre jag sett. Har ju inte sett lika många som Sofia men några har det blivit i alla fall.

Men istället för en amerikansk zombiefilm är detta en koreansk sådan och istället för satir och betraktelser på kulturella eller politiska företeelser som i Romeros filmer får vi lite mer personliga metaforer. Lyckligtvis slipper vi den så vanliga farsartade komiken från koreansk film. Här är det lite mer allvarligt och med familjen i fokus till en stor del. Pappan med dotter, mannen med den gravida frun. De två gamla systrarna. De två älskande ungdomarna.Filmen är dessutom mer mörk än vad jag hade väntat mig. Det finns scener i slutet av filmen som gav mig en ryggsäck med ledsamhet att bära efter filmen var slut. Jag vet inte om det är just det jag är ute efter när jag ser zombiefilmer...


Som actionfilm påminner den mig en del om Snowpiercer. Som spänningsfilm är den dock inte perfekt. Jag fann den inte spännande alls faktiskt. Vet inte exakt vad som saknades mig. Jag knöt trots allt an till flera av karaktärerna men i slutändan brydde jag mig inte jättemycket om dem. Den nådde därmed inte upp i nivån med en annan film på samma tema som sågs nyligen, The girl with all the gifts.

Mina favoriter i Train to Busan blev bad ass-snubben, han med den gravida frun, och så den lilla dottern. Hon stod för hjärtat i filmen. I övrigt var de flesta andra bara lämpliga måltider till hungriga zombiesar. Jag hade också föredragit att filmen slutat en scen tidigare. Hade varit lite coolare. Scenen med en hel hög zombiesar som släpades efter tåget var bad ass. Påminde om liknande scener i World War Z.

Jag ger Train to Busan tre gedigna bett av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Länkar här till andra som skrivit om filmen (adderas när de blir tillgängliga):
Jojjenito
Carl
Movies-Noir
Fiffi
Filmitch



8 kommentarer:

  1. Instämmer med scenen med zombisarna bakom tåget, den var lite cool. Sen håller jag med dig, biffiga mannen som var på tåget med sin gravida fru och den lilla flickan var de jag också gillade mest.

    Min text kommer imorgon måndag kl. 15. Först ut är det den första filmen som sågs under "Horror Night" på festivalen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var många coola scener och hela filmen är cool. Tyvärr tyckte jag att karaktärerna var för grunda för att jag skulle bli engagerad fullt ut. Den är lite som The raid för mig. Coola filmer med häftiga scener men något saknas för att de ska få full poäng.

      Radera
    2. Mmm, förstår vad du menar och jag håller med dig om att man aldrig riktigt brydde sig om någon karaktär som man önskar att man gjorde i en sån här film.

      När filmen drog igång med den första scenen där på landsvägen tänkte jag att det kunde bli lite annorlunda än bara en vanlig zombiefilm. Hade gärna velat se mer med djuren och hela den biten. Hade varit häftigt och lite annorlunda. Tänkte du också på det?

      The Raid gillade jag mer, men det var nog för att den varierade sig mer och hade mer stunts och action som jag uppskattade mer.

      Radera
    3. Håller med om att första scenen med zombie-rådjuret var bad ass. hade gärna sett mer av det, håller med. men senare visade det sig att det inte var en sådan typ av zombie-film. Om du gillade den lilla vibben så ska du kanske ge The girl with all the gifts chansen. Den är riktigt bra, bättre än Train to Busan som jag tycker i alla fall...

      Radera
  2. Gillade att masscenerna kändes mer statist-påtagliga än World War Z:s CGI-fest. Men trevligt att någon annan också håller The Girl... för de bättre filmen :)

    Själv hade jag svårt för lillflickan (i tågfilmen, alltså), tyckte inte hon var särskilt bra. Tyvärr, filmen hade nog blivit avsevärt bättre om jag hade gillat henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, The girl with all the gifts var klart bättre direkt efter titt och ännu mer klart bättre efter en lång stunds marinering av filmerna.

      Det verkar som att hyllningarna för Train to Busan dels handlar om att "coolt att en sådan här genre-film kommer från Korea" vilket inte har någon faktor i mina ögon, dels att den är fartfylld och typ "snyggt koreograferad" vilket jag kan hålla med om. Men när man inte känner jättemycket för de flesta av karaktärerna faller spänningen lite platt för mig.

      Radera
  3. Fantastisk film! 5/5!

    Håller helt med i ditt statement: "Zombiesar på ett tåg. What's not to like?" :D

    SvaraRadera