fredag 9 oktober 2015

The Martian (2015)



Ridley Scott kommer alltid vara en stor regissör på grund hans sci-fi klassikers Alien och Blade runner. Nu har han en ny storfilm inom sci-fi genren ute, The Martian. Även om den gode Mr. Scott är fasligt ojämn nu för tiden är han en sjuhelsikes filmmakare. Med rätt material kan han sno ihop en riktigt snygg film, det står utom tvivel. The Martian är otroligt snygg. Den är vacker. Den är förförisk. Jag helt underbar. Den är likt Gravity en sci-fi som inte är långt från vår verklighet eller tidsera. Bemannade rymdresor till Mars är i princip möjligt redan idag och jag hoppas verkligen att vi, människan, snart tar oss i kragen och fortsätter utforska rymden. All forskning, speciellt ute i rymden, är framsteg och framåtanda. Står vi stilla går vi baklänges och det har aldrig fungerat för oss människor.


I denna film hade Mr Scott ett bra underlag och slutresultatet har därmed blivit mycket lyckat. Filmen bygger på Andy Weirs bok med samma namn. Jag gillade boken en hel del, se min revy här. När jag läste den tipsade jag om boken för en kollega som tipsade en annan som tipsade en annan. Vi var snart fyra kollegor som läst och gillat den tekniknördiga boken om astronauten Mark Watney som av olyckliga omständigheter blir lämnad ensam på Mars. Vi hade följt honom genom hans kämpande och sett hur hans sinnrika problemlösningsförmåga tagit honom ur svåra situationer. Hans humor lyste också upp berättelsen och gjorde den lättillgänglig för alla. Mr Scott har iscensatt rymdresan på ett ypperligt sätt. Scenerna på Mars och i rymden matchar lätt scenerna i både Gravity och Interstellar. Och ändå var scenerna nere på Jorden kanske de bästa i hela filmen. Vi hade både spänning och humor inom NASA. Skämtet om tekniknördar som gillar Sagan om ringen fick mig att skratta gott.


Oavsett hur snygg en film som detta är lever den, som alla filmer, till stor del på dess karaktärer och skådespelarna som spelar karaktärerna. I The Martian har Mr Scott haft ett överflöd av suveräna skådespelare. Och inte bara i de stora huvudrollerna, där vi ser skådespelare som Matt Damon (Mark), Jessica Chastain (Commander Lewis) och Jeff Daniels (NASA Director Teddy Sanders). Även mindre roller har besatts av glimrande skådespelare vilket gör att filmen känns tyngre då det finns ett överflöd av bra skådisar att titta på. Några av birollerna som jag gillade mest hölls av Kristen Wiig (NASA PR-kvinnan Annie Montrose), Chiwetel Ejiofor (NASA-chef Vincent Kapoor) samt Donald Glover (astrofysikern Rich Purnell).


Filmen hade premiär förra fredagen. Det gick dock inte att samordna oss fyra kollegor för helgen så filmen sågs i måndags efter jobbet. Vi åkte in till Råsunda och tog en hastig middag på den lokala kinesen Ho Wah. Sedan bar det av till SF Råsunda. Filmen visades bara i 3D så det var bara att bita i det sura äpplet och ta på sig glasögonen. Jag tycker inte att 3D gav något extra till filmen, förutom ett dyrare pris och en aningens suddighet i vissa scener. 3D'n var i alla fall inte så spektakulär som den var i filmen Gravity. Filmvisningen gick utan problem. Jonas hann till och med äta upp alla popcornen i asken. Inga problem, han matade på som om det inte fanns någon morgondag! Efter filmen myllrade vi ut i natten med stora leenden på läpparna. Det var en skön stämning och alla var mer eller mindre uppåt. Visst, vi var eniga över att boken kanske var lite mer spännande i partier men att det var svårt att få med allt från boken i en rimligt kort film. Denna film var ju två timmar och tjugo minuter ändå. Kändes som en mycket kortare film men den hade redan närmat sig övre gränsen.


Det jag saknade mest från boken var kanske den stora sandstormen som Mark stötte på i slutet av boken. Dessutom var känslan att vara helt isolerad starkare i boken. Speciellt när han förlorade möjligheten att kommunicera med NASA i slutet. Båda dessa sekvenser hoppade de över i filmen för att få ett tajtare manus. Vi gillade också den intensiva slutscenen även om Watneys "iron man"-fasoner var på gränsen att ta mig ut ur spänningen...

Summa summarum var ett otroligt snyggt och fantasieggande rymdepos med idel starka skådespelarinsatser. Det var också mycket trevligt att gå på bio med Henrik, Magnus och Jonas. Tack för det killar.

Jag ger The Martian fyra rymdpirater av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Är du sugen på mer? Kolla in Jojjenitos revy. Blev han begeistrad av filmen?

21 kommentarer:

  1. Vilken härligt mastig, mustig, matig, mysig text om denna finfina film! Kul att du tycker så mycket den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Den var mustig och allt det där. en riktigt najs rymdfilm som dock inte når ända fram till högsta betyget. Men den är en stabil fyra i min bok. Ser fram emot din text.

      Radera
  2. HI5 på den texten mr Henk!!

    Och trevlig helg!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Steffo.

      Misstänker att du också gillar't alltså! :-)

      Ha en asskön helg som systerbarnen uttrycker sig...

      Radera
  3. Får säga som till Steffo -- stabil trea, varken mer eller mindre. Jag var själv förvånad över att jag i slutänden var mer engagerad i boken än i filmen, den blev tyvärr lite blank. Kompetent men inte spektakulär. Så det är bara att gratulera er tekniknördar som vet att uppskatta den till dess fulla värde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fann nog innehållet i boken och filmen likvärdigt men filmen var ju så satans snygg! Och det var en hög med bra skådisar som jag trivdes att "umgås" med.

      Hoppar över och läser din text nu... :-)

      Radera
  4. FIlmen var bra, men boken så mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmm. Jag håller nog filmen som snäppet bättre än boken. Boken var givetvis mer detaljerad och samtidigt fylligare, men jag gillade ju utseendet på filmen såpass mycket att den tunnare storyn får passera.

      Radera
    2. Yta före innehåll alltså? Intressant. Speciellt efter din nyliga sågning av TWD.

      Radera
    3. Javisst. Man ska väl inte vara helt förutsebar? :-)

      Radera
    4. Haha, helt rätt.
      Håll oss på tårna. :)

      Radera
    5. "förutsägbar" ska det nog vara... typo. :-D

      Radera
  5. @Henke:
    Vad skönt att se det i skrift från dig, att "man inte ska vara helt förutsägbar". Och att det känns som något positivt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Touché!

      Men man ska kanske vara förutsägbar ibland...? ;-)

      Radera
  6. Haftig film for matt damon med mycket monolog och utrymme att visa sin skicklighet i narbildsscener.

    Jag tyckte till stora delar bra och framforallt larorik; manga pauser for att lasa om intressanta saker pa internet.

    En del trams de kunnat strunta i; det var ju inte direkt sa att de behovde fylla ut tiden. De scenerna fran torgen t ex, ar de verkligen med i boken? De kandes inslangda i efterhand for att passa nagon hollywoodmall.

    Jag har forsokt beskriva mina tankar kring premissen ett par ganger nu men det ar svart utan att framsta som en san som ska klaga pa varenda detalj som inte stammer; vad jag vill saga ar att den ar helt orimlig (marsstorm som sveper ivag en manniska) och det storde mig men jag kan inte komma pa nagot annat satt att forsatta honom i den situationen, kan du? De hade kanske kunnat lamna det osagt, som ett mysterium, och borjat filmen men den scenen nar hon den blonda tittar pa satellitbilder; hade inte det varit bra?

    En sak jag velat se ar en forklaring till varfor han inte forsokte satta upp en ny odling nar den forsta gick i kras. Det ar inte helt uppenbart for mig varfor inte det skulle ga (just med potatis). Det fanns sakert en bra foklaring men den hade kunnat fa vara med i filmen nar de nu forklarade allt annat i sadan detalj. Han var trots att varldens framste botanist sa han borde ha haft en replik i stil med "unfortunately I can't ... because..."; det hade bara tagit nagra sekunder ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade filmen. vet dock inte om man ska ta den som en föreläsning och 100% autentisk... ;-)

      Scener från torgen? Var det de smöriga bilderna när folk runt om i världen följde och hyllade händelserna via TV? Jag har för mig att de var omnämnda i boken. Jag tror att om något som beskrivs i filmen/boken skulle ske i verkligheten skulle alla tv-stationer sända från händelserna och de flesta på jorden skulle titta. Lite likt månlandningen alltså. Men jag vet andra som stört sig på de scenerna också...

      Sandstormen på Mars? Menar du att den är orimlig på grund av att atmosfären är för tunn på Mars? Men med sand i luften kan kanske stormen kasta undan människor och utrustning?

      Ny odling av potatis? Den gamla odlingen blev så nedfrusen att alla plantor (potatisarna) samt de nödvändiga mikroorganismer som gjorde jorden brukbar dog.

      Radera
    2. Jag ser den helt som en föreläsning om extrem överlevnad och uppfinningsrikedom, Ray mears meets mcgyver, med en gnutta Chuck norris. Resten var mest i vägen tyckte jag :-).

      Jag har utforskat och det är inte möjligt enligt experterna, t ex nasa, svårt t om att flyga drake. Dessutom vet de ungefär när de värsta stormarna är på g så de borde kunnat planera runt det men ok, kan köpa att de blev överraskade just denna gången. Kanske har jag fel men tillräcklig osäkerhet för att tarva en förklaring. Jag förstod att mikroorganismerna fryst men var fick han dem ifrån vid första odlingen? Trodde avföring men det borde han kunna producera mer tycker man, svårare att inte göra det... Var det kompost de släpat med och han använt allt första gången? De potatisar han skördat skulle kunna gå att chitta eventuellt. Inget att hänga upp sig på iofs men den var ojämn pga att de förklarade vissa saker i extrem detalj men slarvade förbi andra som var minst lika intressanta att utreda.

      Radera
    3. Låter som att du är sugen på att läsa boken! :-)

      Radera
    4. Ett förtydligande, Frans, kan vara att boken fokuserar mycket mer på det som du verkade tycka vara intressant i filmen och mindre på de bitarna som du inte var så intresserad av. En del läsare skulle till och med kunna kalla boken för "för detaljerad och teknisk"...

      Radera
    5. En del skulle nog det, ja :D Därmed inte sagt att jag förespråkar mer smöriga känsloyttringar på gator och torg...

      Radera
    6. Kan du också rekommendera boken för Frans, Sofia? :)

      Radera