söndag 14 augusti 2011

Source Code (2011)


Tell me everything gonna be ok.

Nästa film vi såg var "Source code". Jag var mycket sugen på denna film, och efter debacklet med "Grown ups" var det dags med en härlig sci-fi thriller. Det är regissören Duncan Jones andra film. Han debuterade 2009 med det lilla sci-fi dramat "Moon" som jag tycker är otroligt bra. Nu har Jones fått stor budget av filmbolaget, men frågan är om han också är i deras klor?

Precis som "Moon" handlar "Source code" om identitet, varför vi är där vi är och vår roll här i livet. På något sätt. Min kompis Frans brukar inte gilla sci-fi, där går vår filmsmak helt isär. Efter filmen då vi efterbehandlade vad vi sett visade det sig att vi gillade den ungefär lika mycket. Men av helt olika anledningar.

Jag tycker att filmen är bra fram till ungefär fem minuter före slutet. Då när filmen är slut fortsätter den och vi får ett tillrättalagt "filmbolagsslut". Jag är helt säker på att slutet på denna film är framtvingat av bolaget. Om filmen hade haft det slut som filmen borde haft, hade detta antagligen blivit en mycket bra, tänkvärd och lite sorglig film, men den hade ändå lämnat åskådaren med tankar och funderingar om slutet. Nu förstör de allt med de sista scenerna.

Frans å sin sida tyckte att Jake Gyllenhaal i huvudrollen betedde sig helt ologiskt, men att de sista scenerna bevisade att hans agerande var logiskt. Och då var Frans nöjd. Den evige romantikern gillade det påklistrade slutet. How bizarre!

Fram till det vidriga slutet fick vi se en actionfylld thriller som höll mig på helspänn. Filmen tar sig själv på stort allvar, det är inte mycket glimten i ögat. Gyllenhaal, Vera Farmiga och Michelle Monaghan gör bra roller. Men med ett dåligt slut förtas hela filmen. Det finns bara en film jag kan komma på som lyckas överkomma ett dåligt slut och det är Michael Manns "Heat".

Jag ger "Source code" tre nya chanser av fem möjliga.

Betyg: 3/5

10 kommentarer:

  1. Håller med. Slutet gjorde att det bara blev en stark tvåa från min sida. Hela logiken och hur Source Code-apparaten fungerade raserades av slutet. Sen gillade inte Wright i rollen som haltande professor. Överspel!

    Gyllenhaal var bra och jag gillade de upprepande sekvenserna på tåget.

    SvaraRadera
  2. Jojjenito: Jag håller med om att Jeffrey Wright spelade över. Det var som att han spelade en roll som spelade en roll. Det var inte ärligt eller bra, men det störde mig inte så mycket.

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte inte slutet var särskilt bra eller ens romantiskt men för mig gav det historien någon slags logik. Jag är som du säger handikappad av att inte förstå denna genre men med annat slut handlar den för mig om en kille som vaknar upp på ett tåg om och om igen, aldrig fattar varför trots otaliga förklaringar och till sist dör(?).
    .

    SvaraRadera
  4. Vad lustigt att vi för en gångs skull har exakt samma tanke. En helt ok film fram till det där fullkomligt ologiska och töntiga slutet. Faktum är att det var mindre än en vecka sen jag såg filmen och när jag började läsa din text fick jag leta länge i minnet för att komma på vilken film det var. Med slutet vi vill ha hade den garanterat lämnat ett starkare intryck. Men om din vän Frans alltid eftersträvar romantik så eftersträvar jag snarare tragik. Få saker är så avtändande som ett lyckligt slut ;)

    SvaraRadera
  5. Frans: jo med det rätta slutet hade det varit precis som i livet självt! :-)

    SvaraRadera
  6. Kitty: kul, då är vi synkade när det gäller denna film. Hur var det, har du sett "Moon"? Den skulle du kanske gilla...

    SvaraRadera
  7. Hm, det ligger någonting i det, man vaknar upp varje morgon på tåget till jobbet och fattar aldrig riktigt varför!

    SvaraRadera
  8. Jag är ambivalent till slutet, det första var mer sorgligt men "det andra" slutet var påklistrat men öppnade ändå upp intressanta tankar om paraella världar så helt genomuselt var det inte.

    SvaraRadera
  9. Jag är nog lite generösare med betygen än du och gav den faktiskt en fyra av fem. Men så är jag också helt insnöad på genren kluriga-historier-där-man-vänder-ut-och-in-på-tid-och-rum". Så det var rätt väntat att jag skulle falla för den. Tyckte den var snyggt gjord, men hade gärna sett lite mer svärta för att göra den till mer än god underhållning för stunden. Nu försvann den som sagt snabbt ur minnet. Och ja, den kunde med fördel ha slutat tidigare, även om jag kan leva med det nuvarande slutet. Som sagt, det öppnar faktiskt upp för lite andra tankar också.

    SvaraRadera
  10. Jessica: Välkommen. Jag gillar sci-fi en massa, men det finns många dåliga och sunkiga filmer i den älskade genren. Gav du den en fyra kanske?

    SvaraRadera