söndag 21 augusti 2011

Movie of the month - December 2010

Efter den furiösa vågen av filmer från filmfestmånaden november var december som sig bör lite mer stilla. Jag hann dock se några bra filmer och de bästa var:

* A matter of life and death
* Harry Potter and the deathly hallows, part 1
* Toy Story 3
* The Philadelphia story
* Black hawk down

Av dessa filmer är det endast "Black hawk down" som fick en femma. Alla de övriga fick betyget fyra. Men "Movie of the month" är mer än en tävling i högsta betyg, det är ett skyltfönster, en möjlighet att lyfta upp en favorit som jag av någon anledning känner extra starkt för. "Toy story 3" var väldigt bra och den lyfte jag fram när den kom med i min Topp10 från 2010. "Harry Potter and the deathly hallows, part 1" gillade jag väldigt mycket nu när jag såg om den i somras inför den sista filmen. Jag ångrar att jag inte tog med den på nämnda topplista. "Black hawk down" har jag höjt till skyarna förr, och visat för kompisar så att det räcker. Den film jag istället väljer är en film som med all säkerhet kommer få betyget fem så snart jag ser om den. Den har en frejdig och otroligt tuff dialog (som aldrig gått hem i det konservativa Hollywood av idag), den gudomliga Katharine Hepburn och inte mindre än två manliga huvudrollsinnehavare i Cary Grant och James Stewart.

Månadens film december 2010 blir screw-ball komedin: The Philadelphia story!

Hepburn och Stewart på fyllan

Grant, Hepburn och Stewart



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar