tisdag 30 augusti 2011

Lykke Li - Popaganda, Stockholm (2011)


Lykke Li live på Popaganda, Eriksdalsbadet, Stockholm, lördagen den 27:e augusti 2011

I helgen som gick gick årets Popaganda av stapeln. Lykke Li var ett av de stora dragplåstren och hon fick äran att avsluta hela festivalen. Festivalen pågick under både fredagen och lördagen men jag och min gamle polare Olof var bara där på lördagen. Vi såg några band under eftermiddagen och kvällen men det tänker jag skriva om i ett senare inlägg.

Lykke Li avslutade som sagt festivalen och detta var tydligen också hennes sista show under denna turné. Nu har jag sett henne tre gånger på nio månader. Först såg jag och Lars-Ola henne då hon hade uppvärmning på Kägelbanan i november, sedan såg vi henne under den ordinarie inomhusturnén på Cirkus i maj, och nu såg jag henne på festival.


Tyvärr fick inte festivalen göra höga ljud efter klockan elva på kvällen och eftersom Lykke startade klockan tio hann hon bara med en timme. Det var kortare än de tidigare konserterna och detta var något av ett antiklimax för mig. Det blev inte ens ett extranummer. Än mindre fick jag se Complaint Department som jag hoppats, men inte trott, på i låtlistan. Scenshowen har dock vuxit under månaderna sen sist. Hennes inledning med suggestiv musik och moln av tjock rök som väller ut över scenen är som gjort för mycket större arenor och sammanhang, nästan lite Pink Floyd över det hela!


Jag tycker fortfarande att ordningen på låtarna borde ändras. Hon blandar ösiga låtar med långsamma hela tiden och publiken hetsas därmed inte upp lika mycket. Men när hon kör sina "hittar" och till det börjar attackera trummorna som en schaman i extas, då, då är det riktigt bra.


Jag la också märke till att hon numera kör nästan hela showen i svart och vitt ljus. I de tidigare konserterna har det varit mycket mer färgsprakande. Såvitt jag kommer ihåg i alla fall. Varför?


Jag gillade showen skarpt. Olof var jätteglad att äntligen få se stilikonen. Och fota henne.

Självklart tyckte jag att det var trist att konserten bara var en timme, men det som var var hälit. Nu får vi se fram emot nästa skiva. Den kommer bli legendarisk!


Alla foton i detta blogginlägg är tagna av den briljanta fotografen Olof Plym Forshell.

Setlist:

  1. Come near
  2. Jerome
  3. I'm good, I'm gone
  4. Sadness is a blessing
  5. I follow rivers
  6. Please stay (Burt Bacharach cover)
  7. I know places
  8. Little bit
  9. Love out of lust
  10. Silent shout/Rich kids blues
  11. Until we bleed (Klerup cover)
  12. Youth knows no pain
  13. Get some

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar