lördag 27 augusti 2011

Old Dogs (2009)



I have only made two good decisions in my entire life... And those are the two most impulsive things I have done...

"Old dogs" är en mycket lättsam familjekomedi med John Travolta och Robin Williams. Dessa två gamla gubbar spelar två kompanjoner som leder ett PR-bolag på Manhattan. John Travolta spelar Charlie, den impulsive karismatiska kvinnotjusaren. Robin Williams spelar Dan, den hämmade teoretikern.

Just när gubbarna ska landa en stor affär med en japansk kund dyker en kvinna upp med två tvillingar i sjuårsåldern upp hos Dan. Barnen är resultatet av en mycket blöt fest nere i Miami på en affärsresa efter att Charlie hetsat den blyge Dan att börja ta för sig bland damerna i baren.

Resten av filmen är en gullig saga om hur Dan och Charlie tar hand om barnen under en kort period då mamman avtjänar ett fängelsestraff(!). Filmen är på sin höjd en ok avkoppling för stunden. Jag gillar Travolta men här gör han bara sin roll lite pliktskyldigast. Robin Williams är dock som en senil gammal pensionär i mina ögon. Hans Dan gav mig inte mycket. Har Robin Williams någonsin varit speciellt bra egentligen? Visst både "Döda poeters sällskap" och "Good morning Vietnam" var ju bra filmer, och jag kan förvisso inte se någon annan i hans roller idag. Men var han verkligen bra? Ser han inte lite äcklig ut? Jag vet inte, kanske kan vi i alla fall komma överrens om att han blandar högt och lågt? Han var ju helt klart bra i den underskattade filmen "One hour photo". Allt annat är skit så vitt jag kommer ihåg...

"Old dogs" är inte unga, söta och spralligt lekfulla som valpar brukar vara. "Old dogs" är långsamma, lite halvtjocka, lite trötta, men snälla och oförargliga. Roligaste scenen var när gubbarna tog barnen till scouterna där de blev ledda av en hysterisk Matt Dillon. Det var kul.

Jag ger "Old dogs" två svaga lyxlägenheter av fem möjliga.

Betyg: 2/5

1 kommentar:

  1. Jag tycker nog mr williams kan vara adekvat nar han inte spelar apa, till exempel i good will hunting, big white, patch adams med flera.

    SvaraRadera