onsdag 27 januari 2021

News of the World (2020)


Helt plötsligt blev jag varse om att den underbara boken "News of the world" hade blivit film. Det gick fort. Boken kom ut 2016, jag läste den 2018 och nu är den redan här. 

Paul Greengrass står för regin och han är mycket kapabel och antagligen ett bra val med tanke på innehållet i denna historia. Vi ser den gamle Tom Hanks i huvudrollen som Captain Kidd. Ett tag kände jag lite fatigue över Tom Hanks, men nu på gamla dagar börjar han bli superstabil på samma sätt som både Clintan och den gode Kevin Costner blev.

Av känd anledning är jag fokuserad på adaption från böckernas värld till film (eller tv-serie). Frågan blir aktuell för denna film. Jag bryr mig inte om alla scener blir identiska som jag "såg" dem i mitt huvud. Nope, alla scener blev inte identiska. Men det gör intet, det är känslan samt karaktärens känslomässiga resa som är avgörande för hur bra adaptionen blir. Och i detta fall lyckas Greengrass otroligt väl. Bokens två mest känslosamma scener behandlas superbt, en utspelas i början av historien och en i slutet.

Tom Hanks gör Captain Kidd jättebra. Hans ålder och därmed utsattheten för honom och Johanna har en mycket viktig del i historien, och Hanks lyckades väl med att spela en erfaren och kapabel men numera halvt nedbruten och i vissa lägen bräcklig man.

Men historien hade inte varit något alls utan Johanna. Hon spelas av nykomlingen Helena Zengel som gör ett starkt porträtt av den lilla flickan som blev föräldralös två gånger om. Johanna är ännu starkare i boken, men Zengel gör det ändå väldigt bra här i filmen. Det är i alla fall hennes skådespeleri som är det avgjort mest intressanta. Greengrass lyckas bra med att få fram mycket av det hon tänker. 

För att vara en western är denna film av den långsamma sorten, tänk "Meek's cutoff" inte "The Wild Bunch". Istället tar "News of the world" fasta på den road trip som de två huvudpersonerna gör. Deras resor innebär mer än den rent fysiska; minnen, insikter, drömmar och förmågan att ta emot framtiden. 

Mycket av berättelsen finner man i de två skådespelarnas ansikten, helt utan dialog. Detta är en poetisk film som man måste låta sig genomsyras av med öppna sinnen. Den funkar inte om åskådaren inte engagerar sig i huvudpersonerna. Känslorna är sorg, melankoli och saknad. Ingenting i denna film är speciellt coolt.

Filmen är lyriskt berättad även om det finns några riktigt spännande sekvenser. Filmen visar med nästan onödig tydlighet den extremt hårda och skoningslösa värld de nya territorierna var i slutet av 1860-talet. Usch, i en sådan värld ska ingen Johanna tvingas bli föräldralös. Det skär i mitt hjärta att tänka på att de flesta Johanna inte hade någon Captain Kidd...

Betyg: 5/5

Filmbloggaren och oraklet Jojjenito skriver om exakt samma film idag. Hoppa över och kolla om han fann samma saker som jag i filmen?




4 kommentarer:

  1. Wow! 5/5, eller ska det egentligen vara 4+/5? ;)

    När jag läser din text ser jag vad det är du har fastnat för. Jag tror, misstänker, att det är en bra sak att ha läst boken innan, i alla fall eftersom det nu enligt dig blev en bra filmatisering. Om de känslor du fick när du läste boken vibrerar med samma frekvens som de känslor filmen framkallar så blir det positiv interferens.

    Min enda lilla invändning mot Hans är kanske att han känns för snäll redan från början. Nu vet jag inte hur han framställs i boken, men jag hade kanske velat att han skulle gjort en längre resa i filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, att ha läst boken påverkar helt klart. Den var skriven på med fokus på Johannas och Captains inre tankar vilket måste varit en stor utmaning att föra över till film. Men de har lyckats mycket bra tycker jag.

      Just inledningen gjordes dock om i några små men viktiga detaljer. Jag vill mena att Captains resa var klart längre i boken. och Johannas resa blev mer komplex. Men Greengrass vågade väl inte lita på publiken fullt ut... Som det är nu krävs ändå en del av publiken då en försvarlig del karaktärsutveckling/"handling" sker utan dialog och det är gott så, man får ta det man kan få i fall som detta.

      Skulle vara kul att diskutera valen Greengrass gjorde över ett glas vin någon gång...

      Radera
  2. Den kommer på Netflix i dagarna så jag kanske ska ge den en chans när jag är på långsamt humör

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra plan. Gå ner i tempo, stäng av mobilen och spetsa sinnena så blir det bra. :)

      Radera