onsdag 20 januari 2021

The Biggest Little Farm (2018)

The biggest little farm är en thriller som bygger på verkliga händelser. Höll jag på att säga!

Många skulle kalla denna film en dokumentär, men jag insåg när jag funderade på den att den nog ändå  är någon form av art-film. Dess innehåll är dokumentärt, men den har manus, regi och framför allt klippning som gör den till en mycket medvetet berättad story, och närmast en thriller med moder Jord som en av huvudpersonerna.

John och Molly Chester berättar om sin nästan tioåriga resa från vanligt liv i LA till att bygga upp en bondgård som drivs på ett hållbart sätt i harmoni med naturen. Formellt sett må detta vara en dokumentär, men den är så poetiskt skriven och berättad att den höjer sig över vanliga dokumentärer. Detta är också en film som inte försöker övertyga sin publik om en ståndpunkt vilket många vanliga dokumentärer för genomskinligt gör nu för tiden.

Istället tas vi på en resa där svaren sällan skrivs oss på näsan. Det gäller att se filmen med full uppmärksamhet då essentiell information flyger förbi i korta, lätt missade, kommentarer. De saker de gör rätt på sin gård förtydligas inte, som för att inte ta fokus från att du som åskådare själv ska få uppleva, upptäcka och till slut inse hur allt hänger ihop. Bokstavligen!

Det är en spännande film och jag satt på nålar över hur det skulle gå till slut, inte minst efter det vanliga tricket med att inleda med en scen från slutet av storyn och sedan hoppa tillbaka till starten. Hur allt faller på plats är något man får ge sig till tåls med.

Men detta är inte en svår film att se, den sköljer över en som ett renande vattenfall, ömsom isande kallt, ömsom varm och mysigt. Som åskådare slits man mellan hopp och förtvivlan, och både tårar och skratt fördelas likvärdigt, men till slut lämnas man med en stor portion hopp ändå. Och utan det hade filmen inte kunnat existera.

Fantastisk. Stark rekommendation. Ligger på SVTPlay tills lördagen den 26:e juni.

Betyg: 5/5

2 kommentarer:

  1. Min vana trogen så försöker jag se alla dina femmor, men denna fick man kämpa lite med.
    Bra och intressant början, men sen blev den allt segare...

    Visst; kul(?) att se hur hela naturen hänger ihop, men om jag ens var lite intresserad att bli bonde innan (det var jag inte) så blir man ju avskrämd av denna film.
    Fan, enbart problem hela tiden, det känns som man aldrig har tid att slappna av en sekund. Nästa problem lurar bakom varje seger.

    Så min dom blir; ok film, men rekommenderar den inte.
    Så vida man inte vill bli bonde och letar eftr ospecifierade förslag på ett bra och miljöbalanserat sätt att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bugar och bockar för förtroendet!

      Jag blev väldigt gripen av deras envishet och att de körde så hårt på regeln att inte använda gifter, och hur naturen på och runt deras gård faktiskt kom i balans just därför de inte använde gifterna. Fascinerande film helt enkelt. :-)

      Radera