fredag 11 maj 2018

Megan Leavey (2017)


Megan Leavey är en biografisk film om en amerikansks hundförare som kämpar att få adoptera sin hund efter avslutad tjänstgöring. Biografier brukar inte vara min favorit förutom inom två genrer, krigsfilm och sportfilmer. Filmen är regisserad av Gabriela Cowperthwaite (Blackfish).

Denna film är väl en ganska typisk "tear jerker" som tilltalar blödiga känslomässiga personer. Cyniker och de som hatar allt som handlar om USA's militära förehavanden kan skippa denna med en gång.

Megan Leavey spelas av Kate Mara. Jag kommer ihåg henne från första säsongen av House of cards där hon var jättebra. Här funkar hon också, jag ser Megan inte Kate, Hon får som i alla bra stories ta sig igenom en mängd hinder men kommer ut som en hjälte. Hon tilldelades både "The Purple Heart"-medaljen och "The Navy and Marine Corps Achievement medal with a "V" device for heroism in combat".



Filmen är standardmässigt uppdelad i tre delar; utbildningen och träningen som en marinsoldat, scener från Irakkriget, samt efterföljande bittra kamp mot myndigheterna för att få adoptera Rex som utspelades efter hon lämnat sjukhusvistelsen och återvänt till hemlandet.

När Leavey låg på sjukhus blev hennes "pruple heart"-medalj stulen vilket för övrigt var riktigt nesligt gjort. Hon är tydligen ett stort fan av Yankees vilket framgår tydligt i filmen. Hon fick senare motta en ersättningsmedalj inför en av Yankees hemmamatcher på klassiska Yankees Stadium. Det är en fin scen som återfinns i filmen, och från verkligheten på youtube.



Filmen Megan Leavey är spännande om än inte spektakulärt, men den är intressant, mysig och lite sorglig. Det är kul att se hur de arbetar med hundarna. Just denna hund användes för att söka efter nedgrävda minor. Leavey och Rex fick alltså gå före och markera överallt där det fanns minor när trupp närmade sig osäker mark. Inte helt safe om man säger så. Jag gillade filmen mycket.

Jag ger Megan Leavey fyra besvärliga situationer av fem.

Betyg: 4/5

Trivia: Megan har uppenbarligen blå ögon, Kate har bruna. De är födda samma år dock (1983).

En gång i tiden rankade jag denna på min topp 30 över 2017 års filmer.

Intervju med Megan Leavey från tv.













2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Jag kan nog gilla den här (amerikanska flaggor och allt), hundmänniska som jag är. Verkar vara en lite annorlunda vinkling på krigsfilm som genre, även om kanske de rena krigsdelarna är begränsade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mindre fokus på krigsscenerna i alla fall. Hoppas du får nöje av titten. Ska bli spännande att få höra vad du tycker, och om den godtas... :)

      Radera