söndag 18 oktober 2015

The Fall - Season 1 (2013)



TV-serier och filmer passar olika bra under olika säsonger under året. Har ni tänkt på det? Hösten är här och nu passar det bra med Woody Allen-filmer till exempel. Inom tv-seriearenan tycker jag att serien av tv-filmer om Jesse Stone är mycket passande för hösten. De filmerna utspelar sig i ett regnigt och bistert New England. True Detective, båda säsongerna, passade perfekt för sommaren och varma dallriga dagar. Efter att ha testat men inte fallit för The walking dead styrde jag helt sonika om målet mot en polisserie jag hört bra om. Det rör sig om The Fall/The Killing. Ja, jag kan inte särskilja dem två. Har alltid hört om dem båda samtidigt och de verkar vara i samma genre. Jag insåg dock att The Fall, säsong 1, var kortare så jag startade med den.

Här får vi parallellt följa Gillian Andersons polis Stella Gibson och Jamie Dornans seriemördare Paul Spector. Det är en intressant berättarteknik. Skådeplatsen för dramat är ett mörkt och regnigt Belfast på Nordirland. Serien utspelas på de brittiska öarna och detta är en superbrittisk serie. Gillian pratar med brittisk accent trots att hon är amerikanska och hon passar väl in i miljön med sitt rödlätta hår och nästan genomskinliga hud.


I stilen är detta mycket brittiskt, modell "hög kvalité". Alla skådespelarna är som gjutna i sina roller, med några notabla undantag, och alla karaktärer är nedtonade. Intressant nog är båda huvudmotståndarna; polisen i ledning för undersökningen och seriemördaren båda supersofta. Gillian Anderson höjer inte rösten eller rör sig snabbt i en enda scen i hela seren tror jag. La ni märke till Gillians andersons sätt att uttala varenda bokstav i dialogen. Speciellt sista bokstaven i ord som ofta klipps av en människa som pratar fort (och obetänksamt?)

Dornan porträtterar den spritt språngande galna mördaren mycket bra. På ytan är han en hel normal snubbe, jobbar som terapist, make och två små barn. Han uppträder som en lugn och charmig man. Men även den hyperintelligente mördaren gör misstag och till slut börjar hans verklighet krackelera. För under ytan ruvar ett monster som stalkar sina offer och sedan stryper dem långsamt. Det är osedvanligt vidrigt, jag menar om han måste ha ihjäl folk, låt det åtminstone gå fort.


De karaktärer som jag har lite problem med är Pauls fru och barn. Frun är inte speciellt bra i rollen som "dummy" men hon duger. Däremot är den lilla flickan som spelar dottern smärtsamt dålig. Det är trist och jag kan inte förstå att de låtit henne slippa igenom. Det är väl antagligen svårare att ge konstruktiv kritik till ett barn. Än en gång får jag för mig att jänkarna är bättre på att casta och regissera små barn i filmer och serier.

Men allt som allt är detta en riktigt fin polisserie. Jag gillar scenerna med Gillian Anderson mycket mer än de med Jamie Dornan. Visst, jag förstår och gillar tekniken, och halvan med mördaren har sin plats, men jag gillar tempot, dynamiken och karaktärerna som vi får följa runt Andersons Stella mycket mer helt enkelt.

En sak som förvånade mig var att serien slutar mitt i fallet. Att säsong 1 bara är en halv säsong. Denna säsong gick på våren 2013 och uppföljningen kom först sent under 2014. Det fann jag mycket märkligt. Hade ju trott att de två säsongerna hanterade tv olika polisutredningar. Mina spekulationer under S1 gick i riktningen att mördaren skulle ge sig på Stella, eller kanske den mörkhåriga polisobducenten. Vi får väl se om det utvecklas i den riktningen under säsong 2 istället.

En sak som gör mig lite frågande är vad namnet på serien betyder. The Fall... vad eller vem är det som faller?

Jag ger i alla fall första säsongen av The Fall tre nylonstrumpor av fem möjliga.

Betyg: 3/5


2 kommentarer:

  1. Gillar denna skarpt - kände mig dock lite "lurad" då jag trodde det var en miniserie och blev snopen när den slutar som den slutar. Jag har inte ett s02 än lite därför att jag fick samma känsla som när jag såg Homeland s01: Sluten är iofs öppna men de passar bra som sådana - det är inte alltid man får svar på allt. Kommer dock troligen att se s.02 så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man blev lite paff näs det var slut men ändå inte slut...

      Jag kommer kolla vidare på säsong 2 i alla fall.

      Radera