fredag 16 oktober 2015

San Andreas (2015)


San Andreas är en superschysste matinéfilm. Den är som en katastroffilm från 70-talet (tänk Skyskrapan brinner) men med en modern budget och produktion. Vi ser några kända, men inte allt för stora, skådespelare. Vi har ett lättsamt manus... som funkar för mig i alla fall. Jag vet inte om Sofia hade accepterat fokusen på familjen så mycket. Hon hade antagligen sagt att det var smetigt. Framför allt får vi en massa spektakulära scener där höga hus, Dammen, Bron och motorvägar går sönder i... ja, jordbävningar. En matinéfilm rakt upp och ner, helt enkelt, inte mer, inte mindre.


Kommer ni ihåg True Detective, säsong 1, den bra säsongen? Inte den usla säsongen som gick i somras. Ok, då är vi kalibrerade. Jo, tidigt i S1 sågs en mycket intressant ung dam i några scener. Hon spelade flickvän till Woody Harrelson's Marty. Jag tror att hon hette Lisa och hon spelades av Alexandra Daddario. Hon var ju lite speciell. Eller hur, va? Vilka underbara ögon. Såg ni det? Hon är bra i allt hon är med i.


Här i San Andreas spelar hon dottern som råkar illa ut i jordbävningen. Mamma och pappa spelas av Carla Gugino (känd från spin City och Women in trouble) och Dwayne Johnson (känd från Southland tales). Fröken Daddaio springer omkring med sina stora blå ögon och är värsta bad assen. Hon får ta hand om två brittiska bröder på köpet. Äpplet har inte fallit långt från trädet och hon har lärt sig allt man behöver veta om överlevnad av sin far, stenen. Pappa Ray är en hejjare på att rädda folk från sin räddningshelikopter. Mamman Emma har en ny man men han är ett ass hole och egentligen gillar hon ju stenen fortfarande. Allt blir bra så länge familjen återförenas. Enkelt! Som sagt manus är kanske inte denna filmens största förtjänst. Jordbävningar!!


Jaja, nämnde jag att detta är en matiné? Av åskådaren krävs inte mer än en femårings intellekt. Men det är många coola scener där stora hus ramlar ihop. Det blir en stor våg. Stenen och mamman åker snabb motorbåt inne i San Fransisco. Många bra saker. Och så fröken Daddarios stora guppande ögon då förstås.


Jag ger San Andreas tre hjältesagor av fem möjliga.

Betyg: 3/5

PS, varför luras de på postern? Den scenen finns inte med i filmen...

PPS, scenen när de åkte motorbåt upp på tsunamivågen var underbart cheesy!



10 kommentarer:

  1. Haha, du känner mig när det kommer till familjen :) Tack för ping! Visst var en del av actionscenerna cool, men det fanns för lite substans som band ihop dem...

    https://bilderord.wordpress.com/2015/05/31/san-andreas-2015/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du har redan skrivit om den? Det borde jag kollat upp såklart...

      Jag hoppar över och kollar in vad du tyckte. Vågar jag gissa att du pratar familjdynamik? ;-)

      Radera
  2. Denna film är så JÄVLA, JÄVLA dålig.
    Kan vara den sämsta film jag sett på bio. Någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. LOL. OK? Hmm. Fröken Daddarios ögon då? Du vet vad jag menar.

      Radera
    2. Det var väl den enda behållningen i hela filmen.
      Fast då ser jag hellre om henne i True Detective 100 gånger av 100.

      Radera
  3. Tjosan! Lovely rulle! Matinékänslan! The Rock som stenhård snällis! Effekterna! En dotter som är lika stenhårt smart som farsan! Å hela jävla Kalifornien åt helvete (nästan)! What´s not to like!?! :-)
    Fram med popcorn, chips och hela fadderullan! Kul film!! Toppunderhållning!

    Bra input från dig där om att det känns som en katastrofare från den glada 70-talet! Fast dyrare!

    Ha en för jäla skön helg mannen! Och god fredag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha. Har fått allt från betyg etta samt sämsta filmen någonsin till en sprudlande positiv tumme upp från dig. Jag hade blivit nyfiken på filmen om jag inte redan sett den i alla fall!

      Ha en trevlig helg du med!

      Radera
  4. Hade hon bröst? Så ovanligt.

    3/5 från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Hon har ögon också. Blå.

      3/5 av mig också! Vi båda ligger och skvalpar i mitten av fältet. Den tristaste platsen då det gäller filmbetyg... Kan man kanske tycka.

      Radera