torsdag 3 januari 2013

How I Met Your Mother - Season 5 (2009-2010)


Jag avslutade säsong 5 för ett tag sedan. Detta är inte en serie som jag kastar mig över och slukar i stor hast. Men den är perfekt som avkoppling efter jobbet eller annan strötid när alternativet är att slötitta på tv.

Serien är fortfarande underhållande, men jag har en känsla av att den sakta dalar. Den har tappat lite i stinget nu när den mer och mer fokuserar på olika relationskonstellationer inom gruppen. I denna säsong är det ju Barney och Robin som är tillsammans (i inledningen i alla fall).

Fripp funderar. Serien startade ju som ni alla vet 2005. Hur har de fem huvudkaraktärerna åldrats under årens gång? Hur har skådespelarna åldrats? Värdigt? Snabbt? Intet? I ett av säsongens sista avsnitt får vi se en återblick från ett tidigt avsnitt, kanske från säsong 1 till och med. Jag la märke till hur olika de fem hade förändrats. Paret Marshall och Lily hade ändrats mest och sämst. Jason Segel har blivit stor, väldigt bred. Han såg så ung ut i klippet! Störst skillnad hade Lily/Alyson Hannigan genomgått. Hon ser ju gammal ut nu. När slutade hon vara en hottie och blev en tant? Ted/Josh Radnor har kanske adderat något kilo eller två, men han ser mest ut som han alltid gjort. Robin/Cobie Smulders har däremot blivit snyggare och snyggare för varje år som gått. Och till sist, Barney, han har inte åldrats en dag, varken fysiskt eller psykiskt.

Seriens lustigaste karaktär är numera Robin. Hon får i alla fall de roligaste replikerna. Jag ler när jag tänker på hennes imitation av Brad Pitt i Seven: What's in the box? What's in the box? 

HIMYM går ju på network tv i USA så man kan inte förvänta sig någon allt för vågad dialog, men det lilla smuts vi får levererar Robin överraskande nog oftast. Till exempel denna dialog från det 23:e avsnittet:

Ted: Blah blah blah, we're very happy together.
Lily: But?
Ted: Exactly. That's the problem.
Barney: Her butt?
Marshall: What is it? Too much?
Lily: Too little?
Robin: Or is it an issue of access?

Säsongens roligaste avsnitt? Absolut det allra första Definitions. Ted's funderingar inför hans första föreläsning är rent guld. Andra favoriter är Robin 101, The Playbook och Robots vs wrestlers.

Jag kommer säkert titta vidare på säsong 6, men det brådskar inte.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar