onsdag 22 december 2021

The Princess Switch (2018)


Julfilmer är för goa ändå. Denna väldefinierad subgenre är med vissa undantag romantiska komedier som gjord för familjen. Ofta, men inte alltid, har de skral budget och vackra skådespelare som ser ut som porslinsdockor.

Denna film täcker in ytterligare en subgenre, den där personer byter liv för en kort stund. Det finns lika många av dessa filmer som löv på träden. Några favoriter jag direkt kommer att tänka på är klassikerna Roman holiday och den moderna diton The Holiday.

Här är det den ovanligt vackra Vanessa Hudgens som spelar både en europeisk prinsessa och en amerikansk vanlis. Eftersom de är lika som bär verkar det rimligt för dem att byta liv för en två-tre dagar. Galenskaper och tokigheter kommer som ett brev på posten och den blir mysigt. Vad sägs om en hel del  ”fish out of water” och en del romantik?

Tyvärr orkar filmen inte höja sig över det helt förväntade. Visst det är supergulligt fast på det lite plastiga sättet. Alla gör snälla saker som rimligen inte kan göra ens den mest trångsinta åskådaren orolig. 

Missförstå mig icke, det är inte fel att vara snäll, fråga bara Ted Lasso. Men trots det hade jag uppskattat något litet problem på vägen, något vardagligt och igenkännbart som hade stökat till det lite. Filmen hade känts djupare med något dilemma att bita i.

Som slätstruken julfilm är väl detta kanske okey, men i slutändan är detta lika lättsmält som förtuggad mannagrynsgröt.

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Netflix' julfilmer är inte sällan lite mer politiska än Hallmark, UpTV, Nicely, W, osv. Blev halvglad av deras Brooke Shields/Drew Barrymore mfl A Castle for Christmas. Men jag kan tänka mig att se denna också fast julen är över. Själv skrev jag på min egen blogg om min favoritjulfilm i år Christmas with Felicity som tillhör Nicely. Den tyckte jag rätt bra om för att vara en julpyntad "Harlequin"-romans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är egentligen inte fokuserad på dessa Hallmarkiga filmer (son subgenre), men jag fick tips om just denna filmserie. Men jag tror att det får räcka med ettan för mig.

      Då det gäller den "stora" genren julfilmer är jag mer orienterad mot riktiga klassikers som The Holiday, Die Hard, The shop around the corner, The apartment, Christmas Vacation och Bad Santa bland många andra... :-)

      Radera