torsdag 2 december 2021

A Quiet Place Part II (2020)

Vad har denna film som vi inte redan såg i den första? Tja även om denna var ganska spännande och underhållande så kan frågan sannerligen ställas i detta fall. Jag har svårt att hitta svaret.

Uppföljaren ger oss i princip samma film igen. Jag älskade inledningen och trodde då att detta skulle bli en prequel. Det finns något lockande med scener när aliens attackerar jorden som i War of the worlds, Cloverfield eller varför inte Edge of tomorrow? Och jag hade gärna sett mer av John Krasinski.

Men efter ett tag visade det sig att detta var en uppföljare som startar direkt där ettan slutar. Nu fick jag nöja mig med Emily Blunt och hon är förvisso bra men hon bär kanske inte en hel film på sina axlar trots allt. Hon var bra som badassigt bollplank för Tompa men här blev det lite tunt. Och nej Cillian Murphy har inte samma ”star quality” som Tompa. Egentligen finns där ingen skådis i filmen jag håller av extra mycket. Vid sidan Av Emily Blunt är Djimon Hounsou de bästa av de vi får.

Jag börjar bli less på rednecks-hillbilly-crazies som alltid ska dyka upp i filmer som denna. Nog nu, hitta på andra utmaningar för hjältarna.

Den stumma dottern Regan spelas av den stumma skådespelaren Millicent Simmonds och hon gör rollen bra. Tyvärr fattade jag inte all dialog som framfördes med teckenspråk. Kontexten gav de huvudsakliga dragen men jag kliade mig i huvudet flera gånger över vad de egentligen menade.

Om mittendelen var lite repetitivt var slutet ganska festligt i alla fall. Där på paradisön. Till sist sprang alla omkring och skrek ändå.

Spännande och underhållande men inte en film jag kommer fundera jättemycket på mera. En trea.

Betyg: 3/5

4 kommentarer:

  1. Men visst textade de väl Regans dialog?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var textad när jag såg den. Jag förstår visserligen teckenspråk, även lite rudimentärt amerikanskt teckenspråk, men det gör inte min familj, så de behövde textningen. Men det var inte viktig dialog. Lite "nu ska jag göra så här" och lite "I am the girl power" snack.

      Håller med Fripp, hyfsad film, inte minst för att vara en uppföljare, men jag tycker den är alldeles för bullrig för att komma från en tyst plats. De skulle tagit bort musiken, precis som de borde gjort i ettan.

      Radera
    2. @Tveitt, helt tyst, eller i alla fall utan music score hade varit häftigt. Så som Coens gjorde med No country for old men. Funkade ju bra där i alla fall.

      Radera