fredag 31 december 2021

2021 - Året på Fripps Filmrevyer


Sämsta jävla skitåret i mitt liv är över, thank god. Ute i samhället i övrig rasar apokalypsen vidare, men bloggen hänger kvar ännu ett år till. Nu tar vi nya tag!

Det blev ju av förklarliga själ inte så mycket bio under året. Traditioner som var självklara före pandemin som filmfestivalen och filmdagar blev till intet för mig. Jag såg endast sex filmer på bion, alla på IMAX på MoS. Det blev tre MCU, den nya Bond-filmen, den fjärde Matrix-filmen samt Villeneuves nya sci-fi-spektakel.

Jag har lyckats se hela nio filmer som fick det nesliga betyget etta! Det blev endast sex femmor; två dokumentärer, två omsedda Pixar-filmer, en av filmerna i Hitchcockpodden och så en ny film. Så kan det gå.



Shinypodden frodades under året. Jag, Frans och Joel avslutade det långa Hitchcock-projektet som jag och Frans startade för många många år sedan. Jag, Patrik och Joel avslutade Bondpodden till allmänt jubel. En och annan rapport från apokalypsen hanns med också. Under hösten bjöd jag, Joel och Frans på sex gamla klassiker med Clintan. Vi får väl se hur det blir med fortsättning på det spåret. Kanske inte ändå... LOL. Årets två sista månader dominerades dock av första säsongen av The Wheel of Time som jag, Johan och Markus poddade livet ur oss om. Sorry grabbar för att jag drog in er i det!

Sent om sider på hösten poddade jag, Carl, Niklas och Jojje om de bästa filmerna från filmåret 2020, (del ett, del två). Detta var tredje gången vi gjort en sådan specialpodd och det har blivit en trevlig tradition. Jag hoppas vi kommer kunna mötas för att podda om det bästa från 2021 en vacker pandemisäker dag senare under året.

Vid sidan av en massa filmer, varav många filmer hörde ihop med pågående poddprojekt, har jag kollat på en hel del tv-serier. Det är himla kul med tv-serier, speciellt när de är som bäst. Under året har jag skrivit om ungefär elva tv-seriesäsonger och höjdpunkterna bland dem var; WandaVision, Only murders in the building och After life

Det blev givetvis inga konserter under året men det är trevligt att lyssna på musik på vinyl! Jag har efter lite over load valt att avsluta min andra blogg, Onelouder.reviews. Jag kommer antagligen lägga ut mina albumrevyer här på Fripps Filmrevyer inom sinom tid. Den observante har kanske redan upptäckt att jag har skapat en egen sida för Onelouder Reviews här på bloggen! 

Nu vänder vi blad och blickar framåt med förhoppningar om bättre tider i form av nya filmer, fler tv-serier, kanske en och annan podd, en massa musik och trevliga böcker att läsa.

Gott Nytt År till alla läsare och en God Fortsättning på det nya året 2022!!


6 kommentarer:

  1. Gott nytt år! Det var sannerligen ett mörkt år, men Shinypodden har varit en ljuskälla. Jag ser fram emot att komma ikapp med Hitchcock och WoT vad det lider, och jag hoppas att det blir en fortsättning med Clintan för där vidgades lite nya vyer för min del.

    Och även om det känns avlägset nu så var det en höjdpunkt att vi hittade en lucka för årsbästapodden när apokalypsen hämtade andan. Hoppas det blir fler sådana pauser under det nya året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år, och god fortsättning på det nya året, Carl!

      Tackar för de fina orden. Hoppas du kommer gilla programmen när du väl kommer ikapp.

      Tack för ditt deltagande på årsbästa-podden. Som alltid trivsamt. Hoppas verkligen att vi kan sammanstråla enligt traditionen och podda om förra årets bästa filmer.

      Radera
  2. Det är bara att tacka för att jag fått hänga med podden som vanlig, dödlig lyssnare -- mycket trevligt har det varit. Som du säger, nu är det bara att ta nya tag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tillbaka för ditt intresse och trevliga kommentarer.

      God fortsättning på det nya året!

      Radera
  3. Gott nytt år! Fast det kommer inte att bli gott för vanliga människor som står under maktsfärens förtryck.
    2021 års bästa film (av dem jag sett) är Nowhere Special som jag tror gjordes redan 2020 men inte visats förrän i år. Det är den enda nya film jag velat ge min rekommendation på min egen filmblogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år och god fortsättning på det nya året!

      Nowhere special har jag inte sett, men tack för tipset!

      Jag ser att den är loggad som en film från 2020 på imdb. Jag går strikt efter imdb när jag gör årsbästalistor. Vissa gör listor med bästa filmerna som de sett ett visst år, men den strategin tycker jag haltar. Det vore något att få upp gamla klassikers i 2021-listan bara för att jag såg dem för första gången det året... :-D

      Radera