tisdag 29 december 2020

James Cameron's Story of Science Fiction - Season 1 (2018)

 

Detta är en trevliga genomgång av science fiction på film och tv-serier för oss som gillar genren. James Cameron intervjuar crème de la crème av regissörer och skådespelare från genren. Dessutom diskuterar filmkritikers och författare ämnet med en stor portion allvar. 

Säsongen är uppdelad på sex avsnitt som alla har varsitt tema; Aliens, Att utforska rymden, Monster, Mörk framtid, Intelligenta maskiner samt Tidsresor.

Jag fann avsnitten om den dystopiska framtiden och AI de mest intressanta. Det jag gillar mest vid sidan av alla tunga namn från genren, är alla exempel med klipp från filmer och serier som de pratar om. En genretäckande dokumentär som denna hade varit tråkig om vi bara fick se talking heads.

De mest kända regissörer som intervjuas är Steven Spielberg, Ridley Scott, George Lucas, Christopher Nolan, Luc Besson och Paul Veerhoeven. Bland skådespelarna ser vi namn som Arnold Schwarzenegger, Sigourney Weaver, Keanu Reeves, Michael Biehn, Milla Jovovich, Christopher Lloyd, Jeff Goldblum och många fler. Bland övriga ser vi författarna Max Brooks och Andy Weir, producenterna Jane Espensen, Jonathan Nolan och Lisa Joy, samt kritikern Matt Singer.

Helt klart en trivsam liten serie att kolla in om man gillar sci-fi. Ligger på SVT Play under namnet "Mästarna av Sicence Fiction" fram till och med den 4:e januari 2021.

Betyg: 3/5

14 kommentarer:

  1. Började kolla in serien men tappade intresset efter två avsnitt. Det kändes allt för mycket som en klubb för inbördes beundran. Det är ofta dokumentärer av det här slaget blir det. Men kul filmklipp iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort mått av inbördes beundran, helt klart! :-D

      Men jag ser den lite som tv-sportens årskrönika eller liknande dvs en serie där min favoritgenre och flertalet favoritfilmer hyllas på samma sätt som sportens hjältar hyllas ibland. Jag tycker det är ok att låta dem klappa varandras på ryggen i detta sammanhang. :)

      Radera
  2. Jo det har du rätt i. Då jag är grinigare ser jag en missad chans
    Tror det finns en dokumentär på svt play om Alien. Såg den i höstas men kan inte komma i håg vad den hette. Handlade iaf om filmens manusförattare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, låter intressant. Ska kolla runt efter den. Hehe, har ju iofs en stor Alien-box med en massa extramaterial på. Vet inte om jag sett allt på den ens... :-)

      Radera
  3. Ouch, nu är ju frågan om jag helt måste kasta om i min nyårsplanering. Men tack för tips såklart :) Blir kanske lite tveksam inför Filmitch kommentar, det är ju alltid mer intressant med analyser än ryggdunkande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. De sex avsnitten kan nog ses i vilken ordning som helst. Testa ett avsnitt om ett ämne du lockas av och kolla om du tycker som jag att det är intressanta tankar och diskussioner, eller om du ser det som Filmitch, för mycket inbördes beundran. :)

      Radera
    2. Jag hann! Återigen, tack för tipset, det var sex mysiga avsnitt. Jag kan hålla med Filmitch om att Camerons "intervjuer", där han i princip snubblade över sina egna fötter i ivern att lovorda vem som än nu satt på andra sidan av bordet, var det minst intressanta men för min del gick det utmärkt att zoona ut lite under de perioderna. Vägdes med råge upp av flera bra talking heads (men vad gjorde Sean Ono Lennon och den där DJ Spooky i den samlingen?). En bekant historia förvisso, men ingen jag tröttnat på ännu

      Radera
    3. Kul att du gillade programmen. Och att du hann se dem! Visst håller jag också med Filmitch, men i detta format störde det mig intet. Dels för det du lyfte, dels för att det blev som en "best of" sci-fi från mitt filmliv...

      Radera
    4. En grej som jag tänkte på ganska ofta var att väldigt mycket de sade om SF som genre lika gärna skulle kunna gälla skräck. Största skillnaden i mina ögon är när SF söker sig till områden som "awe and wonder" -- det är sällan skräckfiktion är ute efter de känslorna.

      Radera
    5. På tal om skräck kan jag tipsa om Eli Roths serie om skräck i samma stil på SVT Play till och med 23/4. Båda är producerade av AMC.

      Skräckfilmslegender:
      https://www.svtplay.se/skrackfilmens-legender

      Radera
    6. Jo, den är bra. Finns en andra säsong men såvitt jag kan se är det första säsongen som SVTPlay visar igen. Jag lyckades hugga den när den låg uppe förra gången, för kanske ett år sedan

      Radera
    7. Ahh. Jag har just påbörjat den, sett ett avsnitt... Zombies. Snaskigt!

      Radera
  4. Varsågod
    https://www.svtplay.se/video/24940598/sanningen-om-alien-filmerna

    och Sofia lyssna mer på Henke än mig - jag är ganska så känslig rörande dokumentärfilmer.

    SvaraRadera