fredag 16 augusti 2019

Dressed to Kill (1980)


Dressed to kill är den första av ett gäng De Palma-filmer jag sa se denna sommar. Jag inleder med en trio från åttiotalet. Det sägs ofta att Brian De Palma härmar Hitchcock och det gäller sannerligen denna film. Det är en psykologisk erotisk thriller spetsad med en hel del naket. Thrilleraspekten är som tagen från mästaren själv och kanske mest av allt Psycho. Men jag kände faktiskt mer en liknande feeling som jag fick från Hitchs sjuttiotalsfilm Frenzy. Det kanske har att göra med Michael Caines brittiska dialekt, då Frenzy utspelas i London.

Michael Caine spelar en psykolog som har en patient som kanske är en mördare. Angie Dickinson spelar en medelålders kvinna som på grund av åtrå och uttråkning har en affär med en okänd man. På väg från mannen möter hon sin mördare i hissen. Otäck scen. Angie Dickinson såg vi spela mot The Duke i Rio Bravo redan 1959.

Kvinnans son och en lyxig eskorttjej som spelas av Nancy Allen lämnas att utreda mordet. Det blir ett antal turer. Polisen är inte speciellt hjälpsamma. Den lustige Detective Marino spelas av Dennis Franz.

Filmen lever mycket på sin stämning som håller mig i ett grepp hela filmen igenom. Det är en hel del naket, både Dickinson och Allen får klä av sig allt eller en del i alla fall. Detta är också något man har hört om De Palma, att han vill att hans kvinnliga skådespelare ska göra dett. Eggande? Buffligt? Jag vet inte. I en erotisk thriller kan det ju ha sin plats men jag är ändå lite tveksam till hur det användes i denna film. Något att hålla koll på i kommande filmer.

Jag trodde inte att denna film skulle vara jättebra och jag blev därmed positivt överraskad. En medelstark trea!

Betyg: 3/5








6 kommentarer:

  1. Kul att den du blev något positivt överraskad av filmen. Såg själv om den för några månader sen och tyckte den var lite bättre än jag mindes den som.

    Erotisk thriller som du säger, en del naket, en del plötsligt våld. Inte alls pjåkigt.

    http://moviesnoir.blogspot.com/2018/09/dressed-to-kill-revisited.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var ändå hyfsat bra! Kanske inte en film jag kommer se om men den hade sina värden. Får se om den kvalificerar sig till femman... :-)

      Hoppar över och kollar in din text.

      Radera
  2. Låga förväntningar... Det var kanske det som saknades för min del, jag hade nämligen fått för mig att detta skulle vara en bra thriller. Men i mina ögon hade den åldratts med allt för mycket ovärdighet

    https://bilderord.wordpress.com/2018/11/09/dressed-to-kill-1980/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har inte superhöga tankar om De Palma, men jag är trots det nyfiken på hans filmer. Och några bra finns allt. Det var kul med alla blinkningar till Hitchcock. Vilket det blir än mer av i en senare film... :-)

      Hoppas över och kollar in din text.

      Radera
    2. Visst finns där en nyfikenhet på De Palma. Själv tyckte jag bättre om The Fury än Dressed... om vi ser till hans äldre output. Men jag får kanske en chans att återupprepa den slutsatsen imorgon? ;)

      Radera
    3. Aaa, eller någon tisdag i framtiden i alla fall... Men det är också en De Palma kvar att läsa om innan dess! :-)

      Jag har dock inte sett The Fury.

      Radera