tisdag 6 augusti 2019

52 Directors: John McTiernan


John McTiernan är brottsligt underskattad. Vilka filmer han har gjort! Idel fyror och femmor på hans topp 5. Även om många inte ser briljansen hos den nya Thomas Crown lär inte många opponera sig mot Die Hard eller Predator eller Red October. Bara bra grejer! Jag gillar't.



Without further ado...



John McTiernan topp 5




5. The hunt for Red October (1990)


Spännande thriller med Sean Connery, Sam Neill, Scott Glenn och Alec Baldwin. En sådan där film som man fastnar ett tag på när den går på tv'n.



4. Die Hard: with a vengeance (1995)



Underhållande buddy cop-komedi med Bruce och Samuel. Action utan slut.... Simon says.



3. Predator (1987)


You're one... *ugly* motherfucker!



2. Die hard (1988)


Yippee-ki-yay, motherfucker.



1. The Thomas Crown affair (1999)


Två grekiska gudar nedstigna till Jorden uppvaktar varandra och ses utföra avancerad parningsdans.



Jag har bara sett sex av McTiernans elva filmer:

  1. Predator (1987)
  2. Die hard (1988)
  3. The hunt for Red October (1990)
  4. Last action hero (1993)
  5. Die hard: with a vengeance (1995)
  6. The Thomas Crown affair (1999)

Hoppa nu över och kolla in vilka filmer Mr Christian valt ut (förutom Hunt for Red October).


14 kommentarer:

  1. Har faktiskt sett åtta av hans filmer men det är bara Rovdjuret jag gillar. Die Hard 3 är ok resten hamnar i mjae facket så ingen favorit hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rovdjuret är ju fin. Die Hard 3 också. Men gillar min herre inte den första Die Hard? :)

      Radera
    2. Oh nej har mycket svårt för de två första Die hard filmerna. Brukar säga att de hade varit ypperliga stumfilmer.

      Radera
    3. Asch då. Du är en svår herre att tillfredsställa ibland... ;-)

      Radera
  2. Roligt att du inte bara är en av få som står ut med Thomas Crown, utan dessutom håller den högre än Die Hard.

    Själv är jag inte särskilt förtjust i någon av hans filmer, även om Die Hard 3 var underhållande på sin tid. Detsamma gällde nog ettan, men det känns som att den hade skadlig påverkan på genren och den är så uttjatad att det är svårt att uppskatta den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det är väl känt i filmspanarkretsar att jag "obegripligt nog" älskar The Thomas Crown affair. Oklart varför dock! ;-)

      Jag gillar första Die Hard fortfarande, har inte tröttnat.

      Radera
  3. Haha, kul texter och överraskande men roligt att The Thomas Crown Affair gillas SÅ pass mycket. Visste inte att du höll den högre än t.ex. Die Hard. Då förstår jag din uppskattning av den än mer. Har själv sådana filmer som prickar helt rätt och man bara älskar, även om andra inte ser samma sak ;) Their loss, inte sant? :D

    En klart stabil topp fem och något vi nog båda är överens om är att samtliga filmerna på topp fem-listan har en hög omtittsfaktor. Det är filmer som underhåller och håller för mer än en titt. Då är det inte så konstigt att det blir en favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Their loss sannerligen! Men det är klart att Die hard också är utsökt. Kan vara hugget som stucket dem emellan, men Thomas Crown har något extra.

      Omtittsfaktorn är viktig när jag rankar filmer, så är det. :-D

      Radera
  4. Hmm, jag vet inte om jag tycker han är underskattad. Åtminstone känner jag att hans filmer inte är det. Die Hard lyfts väl ofta fram som en av, om inte den bästa actionfilmen och som skapade en ny norm. Men det kanske beror på vilka kretsar man lyssnar på.

    Jag har fortfarande inte sett Thomas Crown-remaken (men faktiskt originalet). Predator och Red October är nog mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar med olidlig spänning på vad du kommer tycka om remaken! :-)

      Radera
  5. Jag håller nog med Jojje om tvekan i att kalla McTiernan underskattad. Däremot är han riktigt stabil när det kommer till action. Själv minns jag ju fortfarande ett visst poddavsnitt som inte gjorde din etta särskilt överraskande :) Själv gillar jag genuint bara Red October, Die Hard och Predator

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag menar bara att han inte omnämns lika ofta som vissa andra, med sämre resumé... :-)

      Bra filmer där i din lilla lista.

      Radera
    2. Har du något konkret exempel? Tänker att det kan spela in att det var ganska länge sedan McTiernan gjorde en riktig bra film även om han har en tre-fyra stycken i CV:n

      Radera
    3. Tja det beror på vad du menar. Exempel på när han glöms är inte så lätt! Men jag tycker att man ser en hel del andra namn mycket mer ofta även om de inte alls är bättre. Detta gäller ju speciellt sådana som går hem i de finkulturella salongerna... :-)
      Han känns inte så "creddig" som tex PTA, Jim Jarmusch, Danny Boyle eller Sofia Coppola.

      Radera