onsdag 12 juli 2017

Mr. Majestyk (1974)


Charles Bronson var arbetsam 1974 och hann med två actionthrillers. Den andra filmen var Mr Majestyk där han spelar en vattenmelonodlare i södra USA. Kan det vara New Mexico kanske? Filmen känns modern i sitt tema. Invandrad arbetskraft från Mexico ställs mot rednecks, en naziblond slyngel och en korrupt polis. Bronson vill hyra mexikanerna och i lugn och ro skörda sina meloner, men han hindras av hitlerjugend och konflikt uppstår. Ännu en film som borde vara "Bronson Approved" av Movies-Noir!



Under ett kort besök i häktet lyckas Bronson bli osams med en bona fide mafiosomördare som genast startar en vendetta mot Bronson. Nu är goda råd dyra och både meloner och arbetskraft är i farozonen. Men lugna, det som inte kan lösas med stoiskt lugn kan alltid lösas med Smith och Wesson. Bronson visar sig vara en ärrad veteran från i tiden lämpligt asiatiskt krig, tror det var Koreakriget.

Denna film är också fin, men den når inte upp i nivå med Death wish. Skurkarna spelar över något fasligt och spänningen infinner sig inte lika tydligt. Det är dock en film som man inte har tråkigt med. Tyvärr är den något av en b-film där tex dialogen låter pålagd efteråt med risigt resultat.



Inför filmens uppgörelse ute vid en jaktstuga i öknen jagas Bronson och hans flickvän av de onda männen i en frejdig biljakt. Jag brukar inte bli exalterad över biljakter, men denna var riktigt bra. Man ser hur våldsamt de kör bilarna i den karga öknen. Bronson kör en klassisk pick-up och fienden kör vanliga jänkare. Som biljakt betraktad är den bad ass och något av en höjdpunkt i filmen för mig.

En kul detalj var att jag lärde mig hur en vattenmelonodling ser ut. Och absurt är hur det ser ut! Som om aliens lagt ägg mitt i öknen... Galet.

Inte riktigt lika bra som Death wish, men jag ger Mr Majestyk ändå tre vattenmeloner av fem möjliga.

Betyg: 3/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar