tisdag 23 februari 2016

World of Tomorrow (2015)


Emily Prime: "I had lunch today."

Uppenbarligen har jag börjat skriva revyer på kortfilmer nu också. Idag skriver jag om Don Hertzfeldt's fantastisk lilla science fiction-film World of tomorrow. Det är en 17 minuter lång animerad film som är helt makalös. Min rekommendation till dig är att se den!

Lilla Emily är cirka tre år gammal. Hon svarar när videotelefonen ringer och det är en vuxen tredje generationens klon av henne själv som ringer från framtiden. Vi får under filmens gång följa hur den framtida Emily berättar för den lilla Emily om hur framtiden blir.


Jag var tvungen att se filmen två gånger för att förstå vad som sägs. Efter första gången var jag bara förvirrad och det enda jag visste var att jag genast ville se om filmen. Efter andra titten satt jag stilla och tänkte länge. Ett stort vemod hade fallit över mig, en av de starkaste känslorna som finns. Vemod är en känsla som biter sig kvar länge.

Filmen är animerad i en naiv och barnslig stil, figurerna är inte mer än streckgubbar, men innehållet är klassisk idébaserad sci-fi. Filmen har en tydlig humor om än svart sådan, men framför allt är den sorglig. Det ger en framtidsvision som inte alls känns bra. Kanske känner jag vemod över att allt det framtids-Emily berättar tas emot av lilla, lilla Emily Prime som omöjligen kan bearbeta eller ens förstå informationen.


Film är ett fantastiskt media när kreatörerna gör något extraordinärt med det. World of tomorrow är gjord av av Don Hertzfeldt, tja han har gjort allt från manus till post production. Framtids-Emily är röstspelad av Julia Pott och lilla Emily's dialog är taget från Hertzfeldt's fyraåriga systerdotter Winona Mae. Hon är förtjusande.

Damn, detta var brutalt bra. Kan man lägga en kortfilm på sin årsbästalista? På topp 10?


World of tomorrow får högsta betyget av mig. Den bästa kortfilm jag har sett. Jag har inte sett så många men det förminskar inte denna film.

Betyg: 5/5 

Emily Prime: "Someday you have to not make a snake boy."



Teaser trailer:

4 kommentarer:

  1. Det finns en risk att du hittar en klunga kommentarer i ditt spamfilter men du kan ju strunta i dessa, jag var bara lite ihärdig att få reda på var man kan se denna film? Bilderna är ju alldeles förtrollande!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att den finns på Vimeo. Kul om du ger den en chans. Du kanske skulle gilla den, vem vet? :-)

    SvaraRadera
  3. http://www.fiffisfilmtajm.se/world-of-tomorrow/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det var snabba bud!

      Hoppar över och kollar...

      Radera