fredag 8 maj 2015

Ong-bak (2003)



Ok, så har vi kommit till den andra gemensamma filmen denna månad. Ong-bak är en slagsmålsfilm från Thailand. Jag tror att vice sheriffen Jojjenito har en mer välutvecklad martial arts-gen än jag. Detta var inte min kopp av te i alla fall. Det är mycket sällan jag vill snabbspola mig igenom en film...

Ta en nypa Karate Kid och en stor näve risig b-film från åttiotalet så får du något som kan likna Ong-bak. Filmen har makalöst usla skådespelare men som kompensation är den fylld med ointressanta fajtscener. De slår varandra i huvudet så mycket att man ganska snart tappar intresset. Oavsett mängd stryk verkar de ju aldrig bli trötta eller skadade. Dessutom visas olika stunts om och om igen i slow motion från olika vinklar. Brrr. Det är där liknelsen med risiga actionfilmer från åttiotalet kommer in.


Jag vet att Jojje gillar att all action utförs av Tony Jaa som spelar huvudpersonen Ting. Visst han verkar duktig och han utför stuntsen själv. Kudos till han. Men det jag slås av (pun intended!) är hans ljusa, lite pipiga röst och hur den skär sig mot hans karaktär. Han låter som den store Frans imitation av Dez Bryant.

Om man gillar denna film tror jag att det är tämligen givet att man gillar The Raid som kom för några år sedan. Även den filmen var jag mindre förtjust i än många andra men den var i alla fall på lite mer allvar. I Ong-bak får man en stor portion med den vanliga asiatiska farsen. Drutta på ändan som om de vore en annan Nils Poppe. Karaktären Humlae får iklä sig rollen som filmens narr. Han är smärtsamt jobbig att beskåda. Vilken pajas. Jag klarar inte av detta.


Filmen kom ut några år av The Matrix och filmmakarna måste ha gillat den filmen mycket eftersom de stulit musiken i flera scener. Efter de rippat off The Matrix tog tydligen fantasin slut. Musiken för resten av filmen är stulen från diverse porrfilmer från åttiotalet låter det som.

Nej Jojjenito... Detta. Var. Inte. Bra.

Nu ska det bli kul att läsa Jojjes revy och få veta varför denna film egentligen är bra!


Jag ger Ong-bak ett Buddhahuvud av fem möjliga.

Betyg: 1/5


En garde ädlingar! Vad har ni på Ong-bak?
Christian
Jojje

10 kommentarer:

  1. En etta var i värsta laget! ;) Men det är klart, gillar man inte den här typen av film så är det inte så konstigt. Själv kan jag uppskatta en bra martial arts-film (gärna de klassiska med Bruce Lee eller Jackie Chan), men även The Raid (som vi båda nämner i våra inlägg) tycker jag är bra. Denna har bra stunts, men jag blev aldrig direkt engagerad.

    För egen del blev det knappt godkänt med minsta möjliga marginal. Detta när jag letade efter rörliga bilder från filmen och njöt av lite sparkar, haha. Annars var det farligt nära en tvåa. Så lite besviken blev jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina betyg kan vara hårda men orättvisa!

      I de flesta fall ska ju betygen återspegla ens uppskattning av filmen och inte vara någon slags domarbedömning som i gymnastiken på OS. Visst killen är vig och hoppar högt, men det gör inte en bra film i mina ögon...

      Är för övrigt inte speciellt förtjust i Bruce Lee eller Jackie Chan heller... The tuxedo??

      The Raid har sina poänger och den ger jag också ett klart högre betyg! 3/5

      Radera
    2. Haha, inte sett The Tuxedo, men jag tänkte mer generellt på Jackie Chan som underhållare. Filmerna är inte alltid så bra, men jag gillar hans stil (åtminstone i de asiatiska filmerna). Bruce Lee var dock cool (lite överdrivet cool vissa gånger) och väldigt duktig.

      Radera
    3. Smaken är som baken... som man säger. Och tur är väl det! :-D

      Radera
  2. Nix, denna lockar icke.
    Det finns för många hoppsparkande dårar i filmvärlden.
    The Raid tyckte jag var rätt kul...i en kvart. Sen blev det upprepning. (och då har jag inte ens sett del 2 där)

    Jaja..man kan inte gilla allt.

    SvaraRadera
  3. Jag har svårt att inte underhållas i något litet hörn i alla fall av den här typen av filmer. För den rent fysiska prestationen men sedan också just för att de är så..."b-iga". Men ta bort det och jag kan mycket väl förstå att de kan upplevas som olidliga. Och jag skulle kanske inte vilja klämma flera på raken, de blir lätt lite repetitiva.

    https://bilderord.wordpress.com/2010/07/15/ong-bak-2003/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har såklart helt rätt. Med skön "feeling" i kroppen och under bra förhållande skulle denna kunna uppskattats för dess cirkusnummer. Men intet hemma i soffan hos mig. Den skulle nog setts på en filmfestival med en massa fans i salongen. Då hade den kanske varit roligare...

      Radera