söndag 1 september 2013

Henkes Best of David Bowie



Här kommer mitt andra blandband och introduktion till en av mina favoritartister inom musikens sköna värld. Den första "Henkes Best of" behandlade Depeche Mode vilka jag har börjat lyssna mer på under senare dagar. Denna gång blir det ett blandband på en artist som var en av de första favoriterna, way back in time.

David Bowie var min första utländska musikfavorit. Han har olika färg på ögonen. Curious. Jag började lyssna på honom runt 1981-1982. Den första skivan jag köpte med honom var "Heroes" från 1977. Senare gick jag på den omtalade konserten på Ullevi 1983 på The serious moonlight tour. Det var en magnifik upplevelse, jag hade aldrig sett något liknande förr. Det australiska bandet Men at work var förband och de spelade så högt att jag fick ont i magen. Tala om brysk inledning till en lång radda med konserter med alla möjliga band. Jag har sett Bowie live en fyra, fem gånger och den klart bästa var den på Stadion i Stockholm i augusti 1990 under hans Sound and Vision tour. Det var en best of-tour och det var som att han spelade en hel konsert med bara extranummer. Otroligt bra, en topp-10 konsert alla kategorier.

Min blandning är i formatet dubbel-cd, men här presenterad som en spotify-lista. Egentligen gjorde jag blandbandet för flera år sedan men den står sig än idag. Bowies senaste skivor tenderar att inte addera så värst många låtar för ett blandband. Precis som det tyvärr är med vissa andra gamla favoritband. Ja, jag tänker på er The Cure...

Dessa två cd-skivor är mitt försök till ett bra blandband, ett bra flow. Jag har blandat friskt från hela karriären på båda skivorna. Första skivan startas med fyra rymd-låtar som Bowie verkar vara så förtjust i. Sedan kommer idel höjdare från 70-talet och från tidigt 80-tal. Den andra skivan startar med inledningslåtarna från två av Bowies bästa skivor och sedan diskas de bästa låtarna från Ziggy-eran av. Därefter starar skivan om med Station to station och där får vi en radda låtar från Bowie's The thin white duke-eran. Skivan avslutas med två starka låtar från den senare delen av Bowie's karriär. Mycket nöje!

Favoritskivor:
The rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
Aladdin Sane (1973)
Young Americans (1975)
Scary Monsters (and Super Creeps) (1980)
Let's dance (1983)

Henkes Best of David Bowie spotify-listan.

CD1
01. Space oddity (1969)
Öppnings- och titellåten från andra albumet från 1969. Debutalbumet David Bowie är inte mycket att hänga i granen.

02. The man who sold the world (1970)
Titellåten från tredje plattan. Detta var en tidig "grunge-skiva" och Nirvana gjorde en omtyckt cover på låten på deras Unplugged.

03. Life on Mars? (1971)
Den kända låten från Hunky Dory.


04. Starman (1972)
En av de minst kända låtarna från The rise and fall of Ziggy Stardus and the Spiders from Mars.

05. The Jean genie (1973)
Kändaste låten från det fantastiska albumet Aladdin sane. Låten som Simple Minds tog sitt namn från.

06. Suffragette City (1972)
En av de rockigare låtarna från "..Ziggy Stardust..", en av många live-favoriter.

07. Time (1973)
Den otroliga balladen från Aladdin Sane.

08. Rock'n'roll with me (1974)
Från Diamond dogs, Bowies konceptskiva som bygger på George Orwell's 1984.

09. Young Americans (1975)
1975 kom han ut med Young Americans och bytte totalt stil för ett år. Detta är mer soul än glamrock. Inte första eller sista gången herr Bowie bytt stil eller persona.

10. Fame (1975)
Också från Young Americans, den kända låten som Bowie skrev tillsammans med John Lennon.


11. Ashes to ashes (1980)
12. Fashion (1980)
Hoppar fram till Bowies näst sista riktigt bra skiva Scary Monsters and super creeps. Sitter dessa två låtar fast i varandra? Det känns nästan så.

13. Modern love (1983)
14. China girl (1983)
15. Let's dance (1983)
Bowies sista (?) mästerverk - Let's dance. Skivan som tog honom tillbaka i rampljuset och ut på den gigantiska The serious moonlight turnén. Mycket stark trio som inleder skivan. Modern love utnyttjades till fulländning i filmen Frances Ha nyligen. China girl skrev Bowie tillsammans med Iggy Pop och låten fanns med på Iggys skiva The Idiot från 1977, en skiva som Bowie och Iggy gjorde tillsammans, den senare versionen är dock överlägsen sin tidigare version.

16. Cat people (1982)
Versionen tagen från soundtracket till filmen Cat people, musik skriven av Giorgio Moroder och text av Bowie. Han spelade in låten för albumet Let's dance också men den versionen är inferior.

17. This is not America (1985)
Ytterligare en suverän filmmusik-låt. Kommer från filmen The Falcon and the Snowman. Bowie skrev låten tillsammans med Pat Metheny Group.


CD2
18. Five years (1972)
Inledningsspåret på Ziggy Stardust. Skön.

19. Changes (1971)
Inledningsspåret på Hunky Dory. Skön.

20. Drive in Saturday (1973)
21. Cracked actor (1973)
En eller två av de bättre från Alladin Sane, americana... "Crack baby crack, show me you're real..."


22. Ziggy Stardust (1972)
23. Moonage daydream (1972)
24. Rock'n'roll suicide (1972)
Tre starka spår från Ziggy Stardust. "I'm an alligator, I'm a mama-papa coming for you". Den avslutande Rock'n'roll suicide är en live-favorit.

25. Station to station (1976)
26. Wild is the wind (1976)
Titellåten från Station to station samt en sällsynt cover av Bowie

27. "Heroes" (1977)
28. The secret life of Arabia (1977)
Två bidrag från den första skivan jag köpte med Bowie. Men annars är "Heroes" en av de svagare skivorna från 70-talet.

29. Sound and vision (1977)
30. Be my wife (1977)
Han släppte två album 1977, först Low senare "Heroes". Low är stabil och riktigt skön. Första skivan i The Berlin trilogy (följdes av "Heroes" och Lodger). Flera atmosfäriska instrumentala låtar från denna.


31. Look back in anger (1979)
En livefavorit från Lodger. Skivan har inte så många hittar, men den kan vara älskvärd att sätta på och spela igen från start till slut. En humoristisk skiva.

32. Up the hills backwards (1980)
Fick plats med ännu en låt från Scary monsters.

33. Strangers when we meet (1995)
90-talets bästa Bowie-platta är Outside.

34. Slip away (2002)
Det blev 34 låtar. Gött. Sista låten en växande låt från Heathen. "Sailing over Coney Island, twinkle twinkle Uncle Floyd..."

8 kommentarer:

  1. Bowie ja känner nog till ca 75% av låtarna och jag saknar nog ingen eller jo kanske Scary monsters som jag gillar skarpt.
    Du har även lyckats få med en och annan "doldis" men var är The Laughting gnome? ;)
    Mina tre favoritlåtar med Bowie är nog - Heroes, Young Americans samt Life on Mars.
    Kanske skulle ta upp din vinkling att kommentera låtvalet. Roligt att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du är från den generation som borde känna till Bowie hyfsat väl. Kul att du fann några av dina favoriter på listan! :)

      Det tar lite tid att skriva in kommentarer, och jag kommer inte göra det med alla artister, men det är kul när man tar sig tiden...

      Radera
  2. Jag började inte lyssna på Bowie förrän Let´s dance. Den blev en liten favvo tillsammans med Cat people - såklart. Vilken sjukt bra låt det är! Och så perfekt insmugen i Inglorious basterds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans sista bra låtar! Hoppas du kan gilla några av de tidigare också!

      Radera
  3. Höll ju på att glömma att kommentera :) Likt Fiffi kom jag i kontakt med Bowie genom Let's Dance och China Girl och jag måste nog erkänna att de fortfarande är mina favoriter. Tack vare Shrek ligger Changes och bubblar också. På det hela taget är jag alltså inte lika med på de tidigare låtarna, men spellistan var skön att lyssna sig igenom.

    Vad säger du om hans come back på listorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mr Magic, min gode vän och Bowie-expert var mycket nöjd med den senaste skivan. Han jämför den med Lodger från slutet av 70-talet. Den jämförelsen kan jag hålla med om. Tyvärr har den inte satt sig hos mig.

      Radera
  4. Vet du hvor bildet fra Nya Ullevi i 83 kommer fra (ex. hvilken avis)? Jeg er interessert i en høgoppløslig kopi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen Arne. Nej, jag vet tyvärr inte var bilden kommer från. Jag tror att jag hittade den på nätet någonstans...

      Radera