söndag 30 september 2012

Looper (2012)


Abe: This time travel crap, just fries your brain like a egg... 

Den tredje medlemsvisningen på kort tid blev Rian Johnsons Looper. Jag gick och såg den med min gamle gode filmfestivalvän Josqen, samt killarna från Har du inte sett den? Ända sedan Rian Johnson berättade om sitt nästa projekt på face 2 face efter The Brother Bloom på filmfesten 2008 har jag väntat på denna film. Rian Johnson som både skriver och regisserar sina filmer har tidigare gjort high school noiren Brick och den romantiska con man komedin The Brothers Bloom. Nu har han bytt genre igen och kommit ut med en mind fuck sci-fi thriller om tidsresenärer och lönnmördare.

Allas älskling Joseph Gordon-Levitt spelar Joe en så kallad Looper. I en inte allt för avlägsen framtid, år 2044, är tidresor möjliga men också strängt förbjudna. Maffian i en 30 år mer avlägsen framtid gör sig av med fiender och andra som fallit i onåd genom att skicka tillbaka dem till 2044 där en Looper, en bödel  väntar på dem. Det är nämligen lätt att undanröja liken år 2044 medan teknikens framsteg gjort det näst intill omöjligt att göra sig av med döda kroppar år 2074.

Jobbet som en Looper är väl betalt och utan stora risker förutom en liten negativ detalj. När framtidens maffiabossar bestämmer sig för att du blivit överflödig skickas ditt 30 år äldre jag tillbaka till dig som ditt nästa offer. Du har då "closed the loop" och du har exakt 30 år kvar att leva. Leva i materiellt överflöd men ändå på lånad tid så att säga. Problemen hopar sig i de fall som Loopern inte klarar av att skjuta den äldre versionen av sig själv.

Detta är en typ av film som jag älskar och den levererar på flera plan. Filmer om tisdsresor kan bli hur invecklade som helst. Sker allt i en oändlig cykel eller ändras framtiden av tidsresan och i vilken ordning i så fall. Vad händer först och vad kommer ändras i framtiden. Är universum verkligen oändligt? Vad finns då utanför Universum??  Kända filmer om tidsresor från de senaste 11 åren är Donnie Darko och Primer, två filmer jag sett på filmfesten för övrigt. Författaren till Primer har till och med hjälpt Rian Johnson med logiken i tidsresorna här.

Filmen är uppdelad i två delar. Den första delen som är lite mer än halva filmen är klart bäst. Då är filmen en renodlad sci-fi-thriller. Filmiskt påminner Looper ganska mycket om Johnsons första film Brick. Det är urvattnade färger i väldigt ordinära stadsmiljöer. Filmens andra del är tyvärr inte alls lika stark. När Joe träffar Emily Blunts karaktär Sarah ute i på hennes gård tappar filmen både tempo och fokus. Jag har dessutom aldrig varit en stor fan av Emily Blunt, hon är ganska ointressant som skådis tycker jag. Filmen får en mer flummig filosofisk ton och även om det kan vara bra, M Night Shyamalalalalan någon?, så funkar det inte lika bra här då det skapar en film av två separata delar.

En annan karaktär som jag normalt sätt har svårt med är Paul Dano. Här i Looper gör han en biroll som är nog så viktig. Han är för övrigt lika sliskig och vidrig som vanligt, men han gör den rollen perfekt! Tänk vad type castad han blivit... Hey, we want a creepy, slimy guy that the audience can feel a mix of pity and disgust for... Paul Dano!

Danos karaktär råkar ut för något av det mest brutala jag sett på bio på senare tid. Ett öde som är inte allt för långt från ett dito jag läste om i en bok för några år sedan. Mörkret i Looper var överraskande djupt. Rian Johnson har inte visat sådana sidor i sitt skapande tidigare.


Bruce Willis. Är han gammal eller? Han såg väldigt gammal ut i några scener. Han gör dock som alltid ett gediget jobb. Hans roll kräver en hel del nyans, även här finns ett mörker, och jag tycker han är filmens behållning. Joseph Gordon-Levitt sköter sig också bra. Han har inte den gravitas som Bruce har, men han gör ett bra och allt som oftast övertygande jobb. Här måste nämnas den absurda sminkningen av Gordon-Levitt för att få honom att se ut som en ung Bruce Willis, inklusive den böjda och sneda näsan. Det set inte bra ut, allt för överdrivet så att man som publik sitter och tänker på den istället för filmens handling. Dessutom ändrades hans sminkning under filmen. Jag undrar om det är så att han var osminkad före brottet i time and space continuum och hårt sminkad efter, för att skilja på de två versionerna av Joe?? Oklart.


Looper var väldigt bra. Den är dock lite åt det lättviktiga hållet. Den kan inte alls mäta sig med de tyngsta filmerna i denna genre, filmer som Blade runner eller Inception tex. Den kan kanske påminna lite om Twelve monkeys även om jag gillar den mer än Looper.

Det finns en scen i slutet av filmen som går i slow motion och som innehåller en hel del blod som redan nu är en het kandidat till årets coolaste scen.

Rian Johnson gjorde ett gott försök och nådde nästan ända fram, jag ger Looper tre kvinnor man gör allt för att rädda av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Om ni vill veta vad Markus, Erik och Johan tyckte om filmen kan ni lyssna på deras snack här.



13 kommentarer:

  1. "Denna genre", vilken är det? Sci-fi generellt eller filmer som (eventuellt) rör sig på olika medvetandenivåer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kanske lite otydligt där. Nä, så "tung" är Looper inte. Jag menade genren: Sci-fi generellt...

      Radera
  2. Låter som om vi landat rätt så lika i vår bedömning. Samma betyg till och med!

    Jag tyckte väl inte att JGLs sminkining var dålig, däremot var min 18-åring störd på den eftersom hon inte tyckte han var lika söt och charmig som vanligt. Bruce Willis är väl inte precis något att stå efter utseendemässig...

    Jag tvivlar på att den kommer att gå till historien som en av de stora tidsreseklassikerna, men det är väl lite för tidigt att säga, sånt brukar kunna ändra sig över tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då. Sminkningen var en av de första sakerna vi fem som såg filmen ihop pratade om efter filmen. Vi blev alla lite överraskade av Gordon-Levitts buskiga ögonbryn.

      Man vet aldrig hur känslan runt en film ändras efter lång "lagring", det är sant, men jag tror nog som du att Looper kommer inte bli en av de klassiska tidsreseklassikerna.

      Radera
  3. Ska om jag orkar se filmen i kväll så jag läser inte din revy allt för noga men ser att du gillar den - det bådar gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket nöje. Kom tillbaka sedan och diskutera filmen. :-)

      Radera
    2. Egentligen behöver jag inte skriva ngn revy utan kan länka till din recension då vi i stort sett är överrens med ett par undantag.
      Jag ger nog filmen lite lägre betyg då den segade sig lite väl mkt mot slutet samt att jag har ett gott öga till både Paul Dano och Blunt. Kan däremot hålla med om att Blunt ofta ger ett lite blekt intryck men jag känner att det många ggr beror på att hon blir felcastad. rekommenderar Young Victoria där glänser hon i huvudrollen.

      Radera
  4. Jag har inte last din revy; sag Blunt i en marklig promotionsintervju dar hon knappt sa nanting om filmen for den var sa lattspoilad sa hon. Jag sag ditt betyg i alla fall, lovande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp den är en trea eller en fyra, velar fram och tillbaka. Jag kände mig givmild när jag skrev revyn så det fick bli en fyra.

      Radera
    2. Nu har jag sett den; jag representerar nog ett annat segment av betygsskalan maste jag erkanna. Vem var Dano? Var det han som inte ville doda sig sjalv i borjan och gomdes i kassaskapet? Jag minns inte vad som hande med honom.

      Radera
    3. Vadå, ger du den en etta? Femma? Tvåa? Oklart!

      Paul Dano gömde sig i ett kassaskåp, japp. Han mindes inte heller vad som hände med honom, annars hade han aldrig flytt!

      Radera
  5. Såg filmen igår. Jag tappade ganska snabbt intresset, hade svårt att fokusera på filmen. Det var något med hur det var berättad, tror jag. Kanske för lågt tempo, kanske berättarrösten.
    Annars gillar jag skarpt den här filmtypen, tidsresor och så.
    2/5.
    /Bengt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. trist att du inte gillade den så mycket. Men jag kan förstå dig. Jag gav den i och för sig en fyra initialt men det är en film som ganska snart föll nedåt i uppskattning. Den känns mer som en 3/5 för mig nu för tiden.

      Radera