onsdag 31 maj 2023

Il grande racket (1976)



The Big Racket är en stenhård italiensk euro-crime, också kallad poliziottesco. Bloggkompisen Movies-Noir som både gillar sjuttiotalet och hårda filmer gillade filmen en hel del så jag hade mina förhoppningar uppe när nu Filmskolan äntligen gav oss en genrefilm istället för tråkiga politiska dramer.

Jag gillar stilen, om man tar den för var det är. Den var överraskande brutal med våldtäkter och mord på synnerligen bestialiska sätt. Filmen är dock något av en b-film så teknik och specialeffekter hänger inte med. Istället är det ljusrött blod och en massa slagsmål och skjutande i slow motion. Speciellt en scen där vår hjälte polisen Nicos (Fabio Testi) bil rullan ner för en brant brant visas in en lång slow motion-sekvens. Det är klart att om man filmat en så avancerad scen måste det dras up på användandet av den!

Filmen har dock ett stort problem. Uppbyggnaden tar en evighet. Där lär vi oss hur hemska skurkarna är, speciellt ett gäng om fyra extra elaka typer. Sedan planeras motdraget av vår hjälte tillsammans med ett mindre gäng med män som alla har personlig hämnd att ta ut. Tyvärr blir slutuppgörelsen kort och komprimerad. Det kändes som att vi mer eller mindre omgående kände hur elaka och sadistiska gänget var, men de fick inte lida speciellt mycket när de till slut fick sona för sina brott enligt gatans lag. Jag hade hellre sett en bättre balans mellan uppbyggnad och pay back time. Det hade varit snyggt om de elaka hade fått utså liknande öden som deras offer, men här blev det en shoot out och sedan var allt över relativt sett snabbt.

Filmen som sådan påminde mig om spagetti westerns och framför allt Clintans Man with no name-trilogi samt om Clintans Dirty Harry-filmer. Denna film hade dock ännu mer en känsla av b-film och glada amatörers afton.

Allt som allt var filmen helt ok, och den var sannerligen ett välkommet tillskott i Filmskolan efter överflödet av allvarliga politiska filmer så det är alltid något.

Betyg: 2/5 

Hoppa över och läs Movies-Noir's text om filmen, han är mycket bättre påläst och van med denna typ av film.

Och lyssna gärna på när jag och Måns pratar om filmen i Shinypodden, där poddar finns, eller här.






2 kommentarer:

  1. Jag var tvungen att se den efter ert snack, och tyvärr håller jag med om att det inte var någon höjdare. Men nog blir man imponerad av den där rullande bilen. Det ser ju verkligen ut som att han studsar runt där inne. Och Fabio Testi har viss stjärnglans.

    Sedan måste man ju uppskatta när en civil sportskytt glatt ger sig in i en eldstrid mellan polis och bovar när han har varit och skjutit lerduvor. På vissa tider och platser hade det nog höjts på ögonbrynen åt att steget mellan lerduvor och människor är så litet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om inte skådespelaren faktiskt satt i bilen när den rullade. Det såg ut så och filmen i sig indikerade inte att de hade avancerade metoder inom visuella specialeffekter att bruka.

      Sportskytten hade ju ett personligt motiv att vara del av vigilante-gruppen så jag tänkte inte så mycket på symboliken eller det uppenbara med att han bytte mål för sin sportutövning. :)

      Radera