fredag 12 maj 2023

Guardians of the Galaxy Vol. 3 (2023)


Jag har funnit de tidigare Guardians-filmerna festliga men harmlösa. Långt från den dramatiska nivå som de bästa underserierna i MCU besitter. Guardians har varit de av MCU-filmerna som allra mest känns som filmad serietidning... Javisst, alla MCU är detta men de ligger trots allt på en skala.

Chris Pratts humor har alltid varit lite fånigare än humorn från de tunga huvudpersonerna i fas 1-3, och det kanske är den enkla anledningen till att jag hållit Guardians lite lägre på rankningen. Min Guardians-favorit är Karen Gillans Nebula och hon är den minst flamsiga av dem alla. 

Förväntningarna var trots allt ovan ganska högt ställda inför den avslutande delen i trilogin. Men tyvärr blev resultatet minst sagt problematiskt. Filmen levererade på allt jag förväntat mig och en hel del därtill, varav mycket till dess nackdel. Filmen lider bland annat av problem som vi såg i Thor: Love and Thunder och andra som sågs i Star Wars: Episode IX - The Rise of  Skywalker.

Precis som i fjärde Thor-filmen är denna film tondöv. Den blandar drama som sticker i ögonen med tortyr av djurbebisar med flamsigheter och banaliteter. Jag fann det absurt hur James Gunn blandat tonaliteten genom filmen. Det är än värre här än blandningen mellan dystert cancerdrama och skojjerierna i Thor 4. 

Det andra problemet är att den trots sina 150 minuter känns överfylld, likt SW 9. Den övergripande handlingen är enkel och rättfram, men varenda hjälte ska få sin tråd och till det försöker sig Gunn på något slags mäktigt slut som för att efterlikna Endgame. I mina ögon blev det en splittrad känsla som inte adderade till filmen. Dessutom måste man förtjäna starka känslor. Det Endgame lyckades med kom inte Guardians 3 i närhet av. Guardians är filmer på en mycket lägre dramatisk nivå helt enkelt.

Det var en bergochdalbana att se filmen, först uppåt, uppåt och sedan snabbt utförs. Jag skrattade, förfärades, ryste och grät innan jag hann registrera den osannolikt osmakliga blandningen. Sedan äcklades jag av alla onödiga "fake deaths" och till slut dränktes jag i sentimentalitet.

Ett tag i mitten trodde jag att Gunns skulle ha ballar nog att göra en mörk och dyster film av sin avslutningsfilm. Att han skulle våga ge oss en film med riktiga "stakes", det hade jag verkligen gillat. Men det var såklart att hoppas på för mycket.

Men nog med alla negativa grejer. De handlar trots allt om filmens tonalitet och övergripande struktur, men vi har ju en drös med härliga karaktärer också. Och det är de som står för värdena i filmen.

Mina favoriter var Nebula i första hand men också Rocket, Drax och Mantis. Som vanligt tycker jag att Groot är överskattad och att Gamora är extremt tråkig. Star Lord har jag svårt att ta på allvar och det blev inte lättare med Pratts lockiga hår... Ny frisör i produktionsteamet?

Skurkarna då? Där kan man finna roliga karaktärer, eller hur? Nja, huvudskurken var inte speciellt karismatisk eller skräckinjagande. Han var enerverande skrikig och jag önskade mest att någon skulle banka honom i huvudet. Det var kul att se Nathan Fillion igen, men han hade inte den roligaste karaktären att spela direkt.

Istället blir det med ett tungt hjärta jag lämnade biografen. Lylla, Teefs och Floor är dem jag kommer ihåg mest... 

Betyg: 2/5

 


6 kommentarer:

  1. Synd! Själv tyckte jag att denna trea var riktigt bra, ett klart lyft från tvåan. Tänker att om Feige behövt en dyster avslutning till GotG-filmerna är nog inte James Gunn rätt man för det. Alla hans filmer har ju mer eller mindre fokus på humor. Dock kan jag hålla med om att Pratts frisyr var en smula distraherande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite oklart om du uppfattade vari min kritik ligger. :-) Jag tror inte heller att Gunn hade varit rätt man för det, men ändå gjorde han något annorlunda än vad han var rätt man för. Hade han, Gunn, givit oss en mörkare film hade jag varit den förste att bli överraskad. Ett tag verkade det som att det var riktningen han stakade ut men givetvis var det bara ett av många falska spår... :-D

      Radera
  2. Nä som jag sa hos Sofia väntar till stream är övermätt på MCU filmer - egentligen har de inte gjort en riktigt bra film sedan Infinity war

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, håller med förutom jag fann Endgame förbaskat bra. Den var klimax av MCU för mig. Men denna film kan du avnjuta hemma, ha bara kudden inom räckhåll för slutscenerna. ;-)

      Radera
  3. Om det inte var för att Guardians aldrig riktigt har varit din melodi så hade jag trott att alla de här franska stumfilmerna hade fördärvat ditt Marvelsinne. För mig har ju GotG tillhört höjdpunkterna i MCU, och så även denna. Möjligen fick den en extra boost av att jag tryckte Quantumania precis innan jag gick iväg till bion för denna. Strikes and gutters.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas att den är mycket bättre vid en omtitt. Har hänt förr. Vore för eländigt om har blivit fördärvad.

      Radera