tisdag 7 november 2017

Inför filmfestivalen 2017 #1 - The best of 2017 so far


Imorgon startar Stockholms Filmfestival och jag ser fram emot att få se massor av bra film. Normalt sett brukar alltid några filmer från festivalen smyga sig in på min topplista från året. För 2016 såg jag hela fem av de tio i topp på filmfesten. Hur det blir i år får vi se.

Hittills har jag sett cirka 25 filmer från 2017. Normalt sett ser jag minst tre gånger så många filmer för ett filmår (i nutid). Jag ser mest filmer från ett givet år under årets andra halva och en bit in på efterföljande året då filmerna börjar dyka upp på blu ray.

Vilka är årets filmer än så länge då? Och betänk nu att jag har ett gäng filmer som jag måste se ikapp...

Bästa actionfilm är Atomic blonde.
Bästa superhjältefilm är Logan, följd av Wonder woman och Thor: Ragnarok
Bästa uppföljare och bästa sci-fi är Blade runner 2049
Bästa komedi är Baywatch
Bästa romantiska film är Om själ och kropp följd av Tillbaka till Montauk
Bästa dramafilm är Three billboards outside Ebbing, Missouri

Största besvikelsen måste vara Alien: Covenant
Sämsta film som jag hade höga förhoppningar på är The Dark Tower

Mest svårplacerade filmen på grund av dess magnifika magplask måste vara Valerian and the City of Thousand Planets (som en tågkrasch i slow-motion, vackert men fruktansvärt)

Mest underperformerande actionfilm: John Wick: Chapter 2
Mest underperformerande sci-fi: Life
Mest underperformerande superhjältefilm: Guardians of the Galaxy Vol 2


Väldigt grovt huggen topp 7


1. Logan
2. Three billboards outside Ebbing, Missouri
3. Blade runner 2049
4. Om själ och kropp
5. Wonder woman
6. The Glass Castle
7. Tillbaka till Montauk

Förra året gav filmfestivalen mig Arrival, Nocturnal animals, Manchester by the Sea, Paterson med flera fina filmer. Jag hoppas på lika fin utdelning i år... Hey, man kan ju alltid hoppas!

Och du, vi ses väl i vimlet på filmfesten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar