söndag 20 december 2015

Star Wars: Episode VI - Return Of The Jedi (1983)


Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi är nog den film av de tre gamla som jag sett minst antal gånger. När jag nu såg om filmen var det en massa scener som jag inte riktigt kom ihåg. Det var nästan som att se filmen för första gången i vissa partier. Jag la märke till att filmen i princip består av tre delar. Vad det betyder vet jag inte. Slött manus? Slut på idéer? Eller att karaktärerna ges tid att andas och utvecklas. Jag vill hävda det senare. Historien berättas på ett långsamt sätt mer typiskt för filmer från 70- och 80-talen. Där har dagens filmer ofta något att lära.


Filmen inleds med en lång scen med hur de räddar Han Solo ur Jabba the Huts klor. Det är helt klart en av favoriterna för mig. Lukes plan, hans Jedi mind tricks, the Rancor, och slutfajten ovanför the pit of doom. Han är cool, Leia är stark och 3PO är lustig som vanligt.

Sen får vi se Luke återvända till Yoda på the Dagobah System. Den lille gröna figuren dör. Snyft... Eller, vadå snyft? Inte speciellt känslosamt alls. Mark Hamill är ändå ganska bra i de scenerna så de funkar ok.


Filmens tredje och längsta del är händelserna på skogsmånen Endor. Det är här de problematiska nallebjörnarna dyker upp. Scenerna med ewokerna blir extremt fåniga. Filmen antar en barnslig ton och jag kan knappt sitta still av obehaget. Samtidigt växlar filmen mellan Endor och den nybyggda dödsstjärnan ute i rymden. Där har vi The Emperor och Darth Vader och den biten är fortfarande bra. Klart jag vill se hur triangeldramat mellan de två och Luke ska sluta.


The Emperor har flera njutningsfullt elaka repliker som alla är favoriter. The EmperorOh, I'm afraid the deflector shield will be quite operational when your friends arrive.

Jag gillar stämningen i Episode VI och  filmen har ett antal enskild bra scener. Tyvärr går det inte att komma ifrån att filmen blir för barnslig i vissa farsartade scener, framför allt med ewokerna. I några av scenerna med de små björnarna väntade jag mig nästan en uttjatad Captain Jack Sparrow komma galopperande med håret flaxande. Utan nostalgibonusen hade denna film haft problem tror jag.


Humorn är hyfsat under kontroll i filmen. Min "upptäckt" under denna senaste titt av originaltrilogin är hur skön C-3PO är. Han har blivit något av en favorit. Han ser ut som the thin man men beter sig som the lion.

Jag ger Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi tre återföreningar av fem möjliga.

Betyg: 3/5 









8 kommentarer:

  1. Håller med, denna tredje film är svagast i trilogin. Men jag tyckte den lyckades med en hel del trots allt. Blir iofs tyvärr lite för mycket med nallebjörnarna.

    Så här skrev jag om Star Wars: Return of the Jedi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan the ewoks hade filmen varit mycket starkare. Helt klart. det finns starka element i denna film. Jag älskar den långa inledningsscenen hos Jabba the Hut bland annat.

      Radera
  2. Kanske den svagaste av originalfilmerna men den får samma betyg som episod 4 av mig.

    Min "upptäckt" under denna senaste titt av originaltrilogin är hur oskön C-3PO är. Han har blivit något av ett hatobjekt. ;)

    https://jojjenito.wordpress.com/2015/12/17/return-of-the-jedi-1983/

    Vi ses på The Force Awakens och så får vi (läs: jag) hoppas att vi slipper C-3P0. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whaaaaat? Samma betyg som episode 4? Encroyable!

      Haha, 3PO ja. Du la säkert märke till att jag inte kunde hålla mig för skratt när han dök in i bilden? Jag tänkte på dig då, att du inte slapp honom! :)

      Radera
  3. Om Ewokerna strukits ur manus hade detta blivit ganska bra film - de tredelade striderna mot slutet är rafflande, rymdfighten, Luke vs darth Vader och Endor. Men de där björnarna gör att jaga stundtals hejar på imperiet. Slutet är ganska lökigt om jag inte missminner mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev ovan. Bort med ewokerna så har vi en bra film. Inledningen och slutfajternas var alla bra.

      Menar du allra sista scenen då de firar segern? Den var väl ändå helt ok för att avsluta en hel fantasy-trilogi? Lite sådana scener får man allt tåla Johan! ;-)

      Radera
  4. Hrm jag är känslig för sådana scener, mycket känslig.......

    SvaraRadera