fredag 22 augusti 2014

The Spectacular Now (2013)


Sutter: It's not too late for me.

Så kallade "coming of age"-filmer finns det många av. Unga vuxna på gränsen mellan ungdomens ansvarslösa och lättsinniga dagar och vuxenlivets alla måsten och besvikelser behandlas om och om igen. Finns det för många "coming of age"-filmer? Kanske, men vem bryr sig? Betyder det att man själv inte vuxit upp om man gillar "coming of age"-filmer? Kanske, men vem bryr sig? Gillar jag "coming of age"-filmer? Absolut.

The spectacular now fanns på radarn som kandidat till en av de bättre filmerna från 2013. Ändå blev jag riktigt överraskad över hur bra den var. Den har ett manus som ständigt överraskade mig och det är en egenskap jag älskar hos filmer. Miles Teller spelar Sutter, den populäre killen i high school. När hans likaledes populära flickvän Cassidy (Brie Larson) dumpar honom efter ett missförstånd (?) börjar marken gunga under honom. Dags för filmens love interest att göra entré i och med Aimee spelad av Shailene Woodley.


Manuset är briljant. Filmen bygger på en bok av Tim Tharp och den verkar vara överförd till film på ett mycket kompetent sätt. Men filmen lever på sina skådespelare. Miles Teller övertygar. Jag kände igen honom och blev förvånad när jag insåg att det enda jag sett honom i tidigare var den hejdlösa komedin Project X. Brie Larson är bra men inte alls lika strålande som i Short term 12. Hon har i och för sig en mycket liten roll i denna film men hon verkar vara något för gammal för rollen. Filmens klarast lysande stjärna är Shailene Woodley. Hon slog igenom som en av George Clooney's döttrar i The descendants. Nu visar hon igen att hon har the skills för denna bransch. Det enda felet med henne är att hon kanske är för snygg för denna roll. När hon börjar umgås med Teller ska hon vara en osynlig tjej i mängden... Jag vet inte jag.


Det som slår mig mest med denna film är att allt känns så äkta. Överraskande OCH ärligt? Fantastisk kombination. Den populäre Stutter är inte ett svin som sedan blir snäll som vi sett så många gånger. Aimee är som vanligt i denna typ av film en outsider och ganska blyg men hon är allt annat än endimensionell, tafatt eller hjälplös. Sutters ensamstående mamma spelas av en mycket sliten Jennifer Jason Leigh. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i henne men hon är duktig, jag köper hennes karaktär med hull och hår. Sutters frånvarande pappa spelas däremot av en favorit - Kyle Chandler, ni vet coach Taylor från FNL! Här är han allt annat än den perfekta pappan. De har castat Chandler och Teller bra för det känns mycket rimligt att det är far och son. Manus hjälper till också. Sutter beter sig som sin far i en smärtsam symmetri som är en av filmens starkaste underliggande teman.


Miles Teller påminner mig jättemycket om en ung John Cusack. Jag har ingen aning om han är av samma skrot och korn som Cusack men i denna film var han i alla fall Cusackiansk. Till och med när Sutter arbetar på sitt extrajobb som försäljare i en klädbutik påminner han om Cusack i sin för stora och illasittande kavaj.

Till slut kan jag bara säga att jag älskar det öppna slutet. Perfekt. Modigt. Tankeväckande. Hur ska det gå? Din gissning är lika god som min. Tydligen trodde Teller och Woodley lite olika om vad slutscenen egentligen betydde för karaktärerna. Ytterligare en sak med filmens manus jag gillar.


Detta var mycket nära en fullpoängare och tillika mycket nära topp 10 för 2013. Jag får kanske se om filmen en gång först innan den ramlar in i de två kategorierna...

Jag ger The spectacular now fyra tidningsbud av fem möjliga.

Betyg: 4+/5

6 kommentarer:

  1. Underbart att du gillade den så mycket. Dock överraskande att en film som nästan får högsta betyg inte lyckas ta sig in på topp tio för året. Den kom inte in på topp tio för egen del heller, men den blev omnämnd som en av de som var nära.

    I genren tycker jag den är precis som en sån film ska vara. En ungdomsfilm som inte bara går ut på att festa och försöka vara rolig. Kan skriva under på i princip allt du nämner med filmen. Gav den "bara" en svag fyra, men det var nog allt en rak fyra ;)

    Mina tankar om filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en ny film, så en svag fyra är högt för att vara från dig. Det verkar som att du gillat ungefär samma saker som jag. Kul!

      Topplistan består av idel fyror och femmor allt som oftast men sedan går jag inte i en strikt betygsordning. Revyerna och betygen sätts inom några dagar efter jag sett filmen och efter en viss tid har ofta filmen landat, och antingen förstärkts eller försvagats. Jag behöver känna att filmen på lång sikt växer för att vilja ta med den på en topplista. Allt detta är dock mycket diffust och det finns inga egentliga regler som jag följer i denna fråga... :-)

      Radera
    2. "Ja, det är ju en ny film, så en svag fyra är högt för att vara från dig."

      Verkar det som jag ogillar ny film och bara delar ut höga betyg till äldre filmer? ;) Har inget emot ny film när den tilltalar mig. Spelar ingen roll om filmen är från i år eller har tjugo, trettio eller fler år på nacken.

      Radera
    3. Jag tror säkert att du kan gilla ny film, givetvis, men det sker inte så ofta så jag har uppfattat det som att du föredrar äldre filmer. Japp, så är min känsla. Jag har dock inte gjort närmare efterforskningar! :)

      Sedan skriver du ibland saker som i din text om The spectacular now: "På sätt och vis påminner filmen en del om bra ungdomsfilm från 80-talet där man inte bara får en meningslös historia om några ungdomar, och det uppskattar jag." Där jämför du den nyare filmen med 80-talet som om det vore mallen du går efter och då stärks kanske känslan jag har...

      Är det inte så att du gillar äldre film mer än nyare? Straight up?

      För mig själv är det snarare tvärtom. Filmer före 80-talet har jag oftast lite mindre nöje av helt enkelt. Om man nu vågar sig på en grov generalisering. Så du kan säga samma om mig fast bara olika tidsperspektiv. Men 80-talet verkar vi ha "gemensamt" som favorit-era.

      Radera
  2. Av nån anledning blev jag inte lika tagen av den som du blev. Ibland är det så. Men en stabil trea delar jag ut så jag gillar ju filmen.

    Kort omdöme: http://jojjenito.wordpress.com/2014/06/16/the-spectacular-now-2013/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att du inte såg dess storhet, för jag tycker att den definitivt är bättre än en stabil trea (även om det är ett betyg för bra filmer det också).

      For the record gillar jag The way way back mycket också. Såg den samma vecka som du och jag såg WWZ.

      Radera