måndag 11 augusti 2014

Million Dollar Listing NY - Season 3 (2014)


Ännu en mycket underhållande säsong från Manhattan och "the top of the world".

Åter igen får vi följa Fredrik (Sigges bror), Ryan och Luiz. Det är intriger och konflikter mellan mäklarna blandat med den ena mer excentriske husspekulanten efter den andra. Detta är en såpig doku-såpa och man får utgå från att allt är regisserat och arrangerat. I bästa fall återskapar de verkliga scener, i sämsta fall är allt från ett skrivet manus. Men det är kul att följa dessa mäklare och få se de fantastiska objekten de hanterar. Man får kika in i en värld som ligger bortanför horisonten för en annan. Personligen gillar jag allra mest businesssidan av programmet, de lustiga fantasieggande "brokers open" och förhandlingarna (om än helt återskapade eller arrangerade). När de fokuserar på privatlivet blir det nästan smärtsamt arrangerat. Ingen av de scenerna kändes äkta eller naturliga, allra minst tråden om Fredrik och Dereks längtan efter barn.

Det är klart att Fredrik får mycket "attention" eftersom han är svenk, men Ryan är seriens stjärna i mina ögon. Han framställs som ett praktsvin men han är charmig och bra på vad han gör. Han kör de mest spektakulära "brokers open" av dem alla. Favoriterna var hans 80-talstema inklusive hysterisk kostym och en DeLaurean-bil och hans tekno-fest nattetid i lägenheten som var tom och hade trist utsikt...

Sen måste jag lyfta fram två assistenter. Ryans assisten Olivia är mycket lustig med sina ironiska betraktelser om Ryan. De är ett bra team ihop. Jag gillar också Fredriks assisten Jordan, speciellt när han försöker efterapa Fredrik. I en scen när Fredrik hoppar upp i en soffa och hoppar för att fira ett avslut hoppar Jordan upp i soffan bredvid och blir genast tillrättavisad av Fredrik den store.

Serien lyfter ju fram konflikter mellan alla tre huvudpersonerna men de känns bara krystade allt som oftast. Ingen av de tre framställs i bra dager, allra minst Fredrik. Hans nedlåtande stil mot Luiz är helt orimlig. Jag har svårt att tro att han verkligen är så absurd i verkligheten. De har nog förstärkt och arrangerat flera av scenerna för att förtydliga konflikten. Det är något man får ta i en serie som denna.

Säsongen avslutades med ett "reunion" dubbelavsnitt plus ett avsnitt med "deleted scenes". I reunion-avsnitten får vi lära känna de tre huvudpersonerna på ett nytt sätt jämfört med serien. Jag som trodde att mycket av konflikterna var arrangerade får nog nu tänka om. Inspelningen av en säsong pågår i 8-9 månader och det är omöjligt att spela upp en fasad under så lång inspelning. Konflikterna mellan Fredrik och Luis verkar vara sanna. Jag blir förbryllad.

Jag vidhåller dock att Ryan är min favorit och att Fredrik beter sig som ett stort svin mot de övriga, även om jag tror att han är den mest professionella och bästa mäklaren av de tre.

Nåväl, detta är en kul liten serie som man kan se för förströelsens skull. Den kommer inte gå till världshistorien som någon av de "viktigare" tv-serierna.

Betyg: 2/5

6 kommentarer:

  1. Jag har sett ett par trailers för denna serie och har aldrig lyckats fatta: är det en slags realitysåpa eller vad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta är en ganska absurd tv-serie. Ren doku-såpa. Man får följa tre riktiga fastighetsmäklares i deras vardag. Typ. De säljer de största och flådigaste lägenheterna på Manhattan. Heeeelt otroliga lägenheter kan tilläggas. Dessutom gnabbas de som om de vore en trio av sexåriga tjejer. Vem är snäll, vem är dum, vem sa vad om vem osv...

      Jag hörde om serien från Sigge i podden då en av de tre mäklarna är hans bror Fredrik Eklund.

      Radera
    2. Jaha, då vet jag det i alla fall -- tack! Låter som om ngt i samma linje som The Real Housewives... mao. När verkligheten övertrumfar dikten. And all in a bad way...

      Radera
    3. LOL, kanske det. Har inte sett The Real housewives... Säljer de lägenheter också? Trodde det mest handlade om fruarnas plikt att ge BJ's på morgonkvisten... ;-)

      Radera
    4. Haha, you wish :) De verkar bara ha plikter gentemot sina plastikirurger

      Radera
    5. Jag tänkte på Anna Ankas aktiviteter om morgonen... Var ju lite ståhej i massmedia när hon ansåg att det var hennes plikt som fru Anka.

      Radera