måndag 6 januari 2014

Point Break (1991)


Bodhi: If you want the ultimate, you've got to be willing to pay the ultimate price. It's not tragic to die doing what you love.

#24hfilm nr 5. En gammal favorit från tidigt 90-tal med Gary Busey - Point break. När man ser om gamla favoritfilmer från 80- eller 90-talen är det nästan ofrånkomligt att filmerna inte håller måtten längre. De få gånger då de håller är det alltid en stor lycka. När jag såg denna film första gången fylldes jag av dess anarkistiska frihetskänsla och bilden av surfarnas liv var så coolt. Vid denna titt känner jag inte lika starkt men jag kommer ihåg känslorna. Det är väl det som är nostalgi antar jag.

Keanu Reeves spelar huvudrollen som Johnny Utah. Han är ungefär lika bra på skådespeleri som en bit sten, men han ser tydligen bra ut. Hans ärrade partner och filmens roligaste figur spelas av Gary Busey. Han är alltid intressant att beskåda. Han spelar över i var och varannan scen men det är ju det som är hans grej.

Om Keanu gör sin Johnny ungefär som förväntat var nog detta den första filmen som jag verkligen gillade Patrick Swayze. I denna film spelar han en Neal McCauley-liknande messias som leder sina bröder inom den lilla surfargruppen. Bara fyra år senare gjorde Michael Mann en liten film som heter Heat. Jag tycker att det finns tangentpunkter mellan dessa två filmer, inte minst med avseende på bankrånsscenerna. Kathryn Bigelow har dock gjort en mindre film i allt förutom att hon har filmvärldens häftigaste rånarmasker i The ex-presidents. Action, spänning och drama är annars minor. Om något är Point break lite mer humoristisk, men frågan är om det var menat eller om det är ett resultat av tidens förändring av vad som anses coolt? Scrubs-stjärnan John C McGinley spelar en arg och skrikig polischef och jag hoppas verkligen att hans karaktär inte var menad som något annat än ren komedi!

Som filmmaratonsfilm var dock Point break mycket kapabel. Ett bra val för #24hfilm helt enkelt.

Jag ger Point break tre starka livsstilar av fem möjliga.

Betyg: 3/5


Fiffi såg också filmen. Länk kommer upp så snart hon kommit tillbaka från stranden. Nu så, här är den.


6 kommentarer:

  1. Jag var nog lite för cynisk redan när jag såg Point Break första gången för att svepas med av det coola surferlivet. Fördelen med det är att filmen fortfarande håller riktigt bra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gött! Filmen håller fortfarande för att din cynism har ebbat ut med åren? :-)

      Radera
    2. Ahaaaaa! NU fattade jag din kommentar på Rocky IV ;)

      Radera
    3. Japp, det gäller att hänga med mellan de olika inläggen här på bloggen! :-)

      Radera
    4. Ebbat ut? Hehe, you tell me... ;)

      Radera
    5. JA, jag tror det! Det är för jobbigt att hålla uppe cynismen på den nivån.

      Radera