lördag 22 december 2012

The Expendables 2 (2012)


Nice touch, a little extreme, but nice touch.

Jag missade denna film när den gick på bio, men jag fick se den på flyget mellan Frankfurt och Ottawa istället. Eller rättare sagt på Frankfurts flygplats, väntades på avisningsmaskinen. En väntan som visade sig bli fyra timmar. Perfekt för lite skön amerikansk underhållning. På flyget över Atlanten hann jag med tre filmer till. Bra flygning!

Låt oss fundera lite på The Expendables 2 först. Jag garvade högt fler gånger med denna film. Jag älskade alla "corny quotes" och blinkningar till hjältarnas gamla filmer; The Terminator, Die hard, Rocky, och så vidare.

Det är verkligen ett explosivt gäng actionfigurer som Stallone samlat runt sig. Och det är överraskande bra. Denna film är helt klart bättre än den första filmen i serien. Stallone är framför allt bättre. Kan det vara så att han koncentrerar sig på sin karaktär istället för dirigerandet? En karaktär med mer djup än vad filmen förtjänar. Jason Statham är också bra. Likaså den kinesiska tjejen och den unge hingsten Liam Hemsworth. Han är förvillande lik Chris. 

Dolph är inte lika stabil... Gör han parodi på sig själv, eller? Och Chuck Norris är närmast pinsam, men han ska kanske vara sån? Till sist, vad kan man säga om Jean Claude? Bra som storskurken? Kanske, kanske inte, jag kan inte bestämma mig.

Men djäklar vad våldsam filmen var. Nödvändigt? Kanske. Det lär tilltala ung och eller dum publik i varje fall. Som actiondängare var denna film mycket nöjsam. Den kändes i magen, men hjärnan fick inte mycket att bita i. Action utan slut som vi brukade säga förr i tiden. Det andra citatet var oftast... Action och action, mest är det porr, sörru.

Sen var det väl lite kul att Amanda Ooms dök upp i en liten roll. Hon spelar det kvinnliga offret, ledsen och bedrövlig. Är jag ute och cyklar eller har inte Stallone ofta en svag kvinna i nöd i sina filmer...? Det är tricket han brukar för att få en liten släng av tyngd och "drama" i hans filmer.

Jag ger The expendables 2 två starka karlar av fem möjliga.

Betyg: 2/5


4 kommentarer:

  1. Jag tycker nog att Dolph är stabil och framförallt konsekvent. Han visar skön självdistans och han levererar ju oneliners som om det inte fanns en morgondag. Kul att du la märke till att Stallone är bra också. Det är ingen självklarhet ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna film är en lättviktare trots alla tunga karla-karlar. Man gillar den för stunden (speciellt efter 24 annorlunadre filmer på filmfestivalen), men den sätter inga djupare spår i filmsinnet.

      Radera
  2. Var kanske inte så förtjust i filmen. Bra action men bedrövlig dialog och i en del fall skådespeleri (Dolph, Arnold, Norris). Men det var nog vad man kunde förvänta sig. Den var i alla fall bättre än ettan.
    Passar på att önska dig en God Jul på Henke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul och Gott Nytt År till dig och din familj, Filmitch.

      Nej, som sagt denna film är som en fis i världsrymden. Inte speciellt avgörande...

      Radera