torsdag 13 december 2012

Safety Not Guaranteed (2012)


Alright give me the lesbian and the indian and I got a story.

Nu börjar vi närma oss slutet av filmfestivalen. Den näst sista dagen hade jag hela fyra filmer på agendan. Den första var den underbara lilla amerikanska independentfilmen Safety not guaranteed. Jag hade hört lite om filmen innan och var mycket nyfiken på den.

Storyn är helt crazy, perfekt för en film från denna genre. Filmen handlar om fyra personer. Dels en trio bestående av journalisten Jeff (Jake Johnson) och hans två praktikanter Darius (Aubrey Plaza) och Arnau (Karan Soni). Trion söker efter personen som skrivit en mycket underlig annons i en lokal blaska. Mannen i frågan visar sig vara Kenneth (Mark Duplass).

Annonsen i fråga publicerades i verkligheten i Blackwoods Home Magazine 1997. Den uppmärksammades av Jay Leno i hans segment om lustiga rubriker (från tidningar och annonser) och till slut låg den till grund för manuset till denna film. Annonsen löd:

"Wanted: Someone to go back in time with me. This is not a joke. You'll get paid after we get back. Must bring your own weapons. I have only done this once before. Safety not guaranteed."

De tre journalisterna söker efter den som skrev annonsen och till slut hittar de honom. Darius lyckas få kontakt med Kenneth och hon lär känna honom. På vägen lär hon sig en hel del om sig själv och om Kenneth. De beslutar sig att de ska åka tillbaka i tiden tillsammans. Samtidigt har Jeff tagit uppdraget för att få chansen att återbesöka en flickvän från high school som bor i närheten. Till sista har den andra praktikanten Arnau också en del issues han behöver ta tag i.

Detta är en typ av film som jag oftast gillar. Den har en quirky handling med underfundig och mörk dialog, och en underbar cast med genomgående mycket bra prestationer. Mark Duplass i rollen som Kenneth är störst. Jättebra. Jag tror att vi måste plocka upp honom på watch-listan över bra skådespelare som vi ska hålla koll på. Han har tidigare spelat i filmer som Humpday och Hannah taks the stairs.

Filmens huvudperson Darius spelas av Aubrey Plaza och hon var mycket intressant. Hon påminde mig nåt fasligt om en kompis jag har västerut. Henne ska vi också hålla utkik efter. Kan bli något bra. Till sist var Jake Johnson från tv-serien New girl också mycket bra i rollen som den desillusionerade journalisten Jeff.

Detta är en komedi med mycket dramainnehåll, eller ett drama med många komiska situationer. Jag lutar åt den senare beskrivningen. Filmen innehåller absolut inte gapflabbs-humor utan mer underfundig "känna igen sig"-humor som i filmer som Garden State till exempel. Dessutom är filmen ganska gullig på ett nästan lite nördigt sätt.

Filmen hade ett överraskande och lite speciellt slut. Jag gillade det, men kände ändå att jag kunde nog tänkt mig ett annat slut också. Nu blev det lite snopet och plötsligt.

Allt som allt är filmen mysig och bra. Jag ger Safety not guaranteed fyra tidsmaskiner av fem möjliga.

Betyg: 4/5 

Mark Duplass och Aubrey Plaza

3 kommentarer:

  1. Såg inte denna på festivalen, men kände ändå att det var en typisk festivalfilm. Tyckte även den blev allt bättre, och jag gillade slutet - enkelt, men effektivt.

    Vet inte om du har sett den, men Happy Accidents (2000) har en liknande handling, men den gillade jag ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tror att Safety not guaranteed kommer kommas ihåg som en ganska hyfsad film.

      Jag har inte sett Happy Accidents. Tack för tipset. Marisa Tomei är alltid kul. Jag har sett två av Brad Andersons filmer på festivalen; The machinist och Transsiberian. Båda var ok, men inga mästerverk.

      Radera
    2. Mmm, Happy Accidents bjuder på något lite annorlunda. Gillar The Machinist, men Transsiberian var en liten besvikelse, om än ganska bra på sina håll.

      Radera