söndag 2 december 2012

Outrage Beyond (2012)



På tisdagen sammanstrålade jag och Johan för tre filmer, den andra dagen av tre med minst tre filmer för mig. Det är ett tufft jobb att gå på filmfesten! LOL. Dagen skulle bjuda på en japansk och två amerikanska filmer. Helt perfekta förutsättningar! Och, ja just det, för er som håller räkningen. Detta var den elfte filmen på festen för mig.

Outrage beyond visade sig vara en uppföljare till Outrage (Autoreiji) från 2010. Filmerna handlar om konflikter och intriger inom den japanska maffian, yakuzan. Jag tror att det var Jojjenito som uppmärksammade mig på att Outrage beyond var en uppföljare och i efterhand var det uppenbart. Filmen var nämligen tämligen kaotisk och förvirrande. Jag hade väntat mig en våldsam action men istället fick vi se en mycket långsam och väldigt pratig polis och tjuv-film. Handlingen fördes mer eller mindre uteslutande fram via att de allt för många karaktärerna berättade för varandra vad som hänt, händer och kommer att hända. Det är inte så bra, det är ju som Adam säger, "visa, berätta inte". Jojjenito nämnde också att den första filmen varit en riktig actiondängare. Så jag får anta att filmmakaren ville bryta av med en annan stil på denna film.

På det hela taget var detta en ganska tråkig film. Jag brukar gilla filmer som utspelas i modern japansk miljö, men denna historia skulle lika gärna kunna utspelas i vilket västerländskt land som helst. Det fanns mycket lite av den japanska vibben. Förutom alla japaner då! ? Konstigt, men så var det.

Huvudpersonen (som det visade sig) Otomo spelades av Takeshi Kitano, och han har också skrivit manus och regisserat. En av de onda, den labile förrädaren Ishihara, spelas av Ryo Kase som också dök upp i Kiarostamis Like someone in love. Jag antar att Outrage beyond kunde varit bättre om man sett dess föregångare, men det är inte säkert. Nu blev det något av en besvikelse i alla fall.

Jag ger Outrage beyond två avklippta fingrar av fem möjliga.

Betyg: 2/5


4 kommentarer:

  1. Såg den första på festivalen, men hoppade denna. Kände inte riktigt att jag behövde se mer. Tror inte heller denna är lika bra, även om den första inte direkt var strålande. Den tog sig mot slutet vill jag minnas. Dock var den lite förvirrande har jag för mig. Nåja, inget man måste se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oki. Denna uppföljare är också en film som man lätt kan glömma eller skippa.

      Radera
  2. "Jag tror att det var Jojjenito som uppmärksammade mig på att Outrage beyond var en uppföljare..."

    Nope, det var inte jag. Aldrig hört talas om filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, då var det nog Har du inte sett den-Johan. Jo så var det nog.

      Men nu har du i alla fall hört talas om den! :-)

      Radera