onsdag 19 december 2012

Stockholms Filmfestival 2012 - Sammanfattning



För andra året i rad, det börjar likna en tradition, gör jag här en sammanfattning av en av årets största filmhändelser - Stockholms Filmfestival.

Årets festival var mycket lyckad som festival betraktad. Jag har träffat, umgåtts med och sett film ihop med Vanessa, Natalie, Olof, Johan och Britta S, Johan och Marie R samt alla härliga filmspanare Fiffi, Johan, Johan, Markus, Erik, Sofia och Jessica.

Men om jag bedömer hur bra filmerna var i år jämfört med förra året var årets festival en besvikelse. De absoluta topparna har nästan helt lyst med sin frånvaro i år. Förra året var det en handfull femmor och starka fyror som alla var bättre än det mesta jag såg i år. Nu fick vi nöja oss med treor och svaga fyror som mest istället.

Som brukligt ska jag nu dela ut de välkända Fripp Awards i de fem viktiga kategorierna. Till det kommer jag dela ut hedersomnämnanden i några övriga kategorier. Som avslutning kommer du få njuta av en top-5 lista från årets festival.

Jag funderade ett tag på att ta med de filmer som jag sett på filmfestivalens medlemsvisningar. Filmer som Lawless och Looper, men efter jag studerat regelverket för Fripp Awards har jag lärt mig att det endast är filmer som ses under själva festivalperioden som är kvalificerade att vara med och tävla.

Så, gör dig redo att scrolla, brygg en god kopp kaffe, kryp upp i soffan med datorn i knät, läs och begrunda. Njut. Mycket nöje!


Bästa manliga biroll


Nominerade:
Mark Duplass (Safety not guaranteed)
Philip Seymour Hoffman (The Master)
Ray Liotta (Killing them softly)
Chris O'Dowd (Frankie go boom)
Richard Schiff (Knife fight)















Vinnare....

















Motivering: Vem kan spela en författare, en doktor, en kärnfysiker och en filosof, samtidigt? Vår vinnare spelar sin karaktär med en självklarhet som få hade kunnat göra.















Philip Seymour Hoffman (The Master)



Bästa kvinnliga biroll


Nominerade:
Amy Adams (The Master)
Maria Birta (Black's game)
Silvia Calderoni (The legend of Kaspar Hauser)
Blythe Danner (Hello I must be going)
Alexis Dziena (Wrong)















Vinnare....















Motivering: Med denna stenhårda rollprestation bevisar hon att hon klarar av mycket mer än romantiska komedier. Här ger hon oss en kvinna som styr allt med en järnhand, bakom kulisserna.















Amy Adams (The Master)




Bästa manliga huvudroll


Nominerade:
Thor Kristjansson (Black's game)
Denis Levant (Holy motors)
Chris Messina (28 hotel rooms)
Joaquin Phoenix (The Master)
Denzel Washington (Flight)















Vinnare:















Motivering: Denna säregna skådespelare vinner årets tuffaste skådespelarkategori, manlig huvudroll. Han slår fyra mycket värdiga potentiella vinnare med sin sjukt svårplacerade karaktär. Är han galen? Är han störd? Är han ond? Är han god? Allt det kan han vara, men inte älskvärd.















Joaquin Phoenix (The Master)




Bästa kvinnliga huvudroll


Nominerade:
Marion Cotillard (Rust and bone)
Marin Ireland (28 hotel rooms)
Melanie Lynskey (Hello I must be going)
Aubrey Plaza (Safety not guaranteed)
Rin Takanashi (Like someone in love)















Vinnare...















Motivering: Årets mest överraskande upptäckt inom skådespeleriet. Från en förvirrad och kärlekskrank tös i Two and a half men till en förvirrad och kärlekskrank tös i Hello I must be going. Men ändå helt olika karaktärer. Fantastiskt.















Melanie Lynskey (Hello I must be going)






Blandade hedersomnämningar


Årets regissör: Leos Carax för Holy motors

Årets besvikelse: The Master

Årets actionscen: Flygplanskraschen i Flight.

Årets skönaste dansscenen: Scenen i slutet med sheriffen, horan och Kaspar Hauser i The legend of Kaspar Hauser.

Tre bländande filmer som jag inte kunde ta till mitt hjärta men som jag ser storheten i ändå: Holy motors, Killing them softly och The Master.

Årets knäppaste film: The comedy, Holy motors och Wrong.

Årets sömnpiller som hyllas av fin-kritikerna: Everyday och Rust and bone.



































Top-5 Filmfesten 2012




5. Flight

4. 28 hotel rooms

3. Safety not guaranteed

2. Black's game

1. Hello I must be going














Japp, det var det. Hallå, jag måste gå nu.

Vi ses väl på filmfesten nästa år? Javisst!







11 kommentarer:

  1. Tack för sammanfattningen!

    Inte så jättemycket att bidra med, förutom att länka till mina favoriter från årets festival. Du prickade mina manliga favoriter åtminstone, men de kvinnliga såg lite annorlunda ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. The Master hade som sagt väldigt bra skådespelare... Den börjar också växa lite i bakhuvudet på mig. Man måste kanske omvärdera den vad det lider...

      Radera
    2. Haha, ja det är inte direkt en film som man glömmer med en gång. Jag känner också att jag inte riktigt kan släppa den och kommer kanske se den innan Oscarsgalan bara för att vara helt klar över mitt val.

      Kanske har han en hypnotisk kraft trots allt, den där Hoffman!

      Radera
  2. Haha, hade man inte läst din recension skulle vinnarna i de tyngsta skådiskategorierna krocka totalt med din utmärkelse för årets besvikelse... Verkar ha varit en festival med individuella prestationer å ena sidan och hyfsade filmer å den andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The Master är en mycket speciell film... Du får se tids nog.

      Radera
  3. Har inte last allt an men vill tills vidare framlagga synpunkten att adams bevisat for ett bra tag sen att hon kan spela annat an romantiska komedier. Fragan ar nastan snarare om hon kan spela sadana?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lysande. Exemplifiera! Underbygg din tes! För i bevis! Berätta mer!

      Radera
  4. sunshine cleaning, catch me if you can, junebug, julie and julia. Dessutom flera dramatiska roller jag inte sett t ex en om katolska kyrkan typ dar hon lar ska ha varit bra? Och den filmen vi ska se nasta vecka!

    Romantiska komedier? Enchanted var hon lysande i. Leap year var en usel film; saledes svart bedoma hennes insats. Night at the museum bra men hennes roll var mer dramatisk an komedisk.

    Min tes ar att hon blivit lite typecastad av publicum for att hon ar vacker men om man tittar narmare pa hennes roller kanns det som att hon trivs bast i dramatiska roller och de komediska kanske ar mer filmbolagens forsok att gora hennes konst mer tillganglig for massorna?

    SvaraRadera
  5. Måste säga att jag är imponerad av din rapportering från festivalen - tog du semester för att hinna med alla filmer ;) Tackar för alla fina tips åtminstone nr 2 - 4 på din lista verkar vara mycket intressanta - ska ses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack som ödmjukast. Jo jag tog ledigt en hel vecka detta år. Behövde lite semester då det inte blev så mycket i somras, och vad kunde passa bättre än att passa in den över filmfesten!

      Inte Flight eller Hello I must be going?? Hehe, de passerar inte din första gallring?

      Radera