tisdag 26 juli 2011

Harry Potter And The Half-Blood Prince (2009)


Sectumsempra. For enemies.

Nu när jag såg filmen för andra gången gillade jag filmen mycket mer än när jag såg den på bio. Den är både rolig och dramatisk. Filmen fokuserar på två saker, dels söker och finner Dumbledore och Harry Ni-vet-vems allra innersta hemligheter, dels får vi följa ungdomarna på kärlekens irrfärder. Jag hade helt glömt hur mycket humor filmen har. Scenerna med Lavender och Ron är mycket roliga.

"Harry Potter and the half-blood prince" lider dock av samma problem som många adaptioner av tjocka böcker lider av. Filmen är fragmentarisk, vi åskådare får se en följd scener som beskriver ett antal viktiga scener ur boken. Filmen berättar handlingen från boken helt ok, men vi får inte en tajt homogen filmberättelse där dialog och känslor, orsak och verkan hänger ihop. Detta är ett problem som flera av  HP-filmerna lider av. Som läsare och fan av böckerna är det dock mycket trevligt att få se scener som man visualiserat i huvudet komma till liv på duken.

Den nye läraren Professor Slughorn, spelad av Jim Broadbent är en underlig figur, jag vet inte vad jag tycker om den insatsen. Däremot är Alan Rickman i rollen som den onde Professor Severius Snape som alltid lysande, kanske än mer i denna film då han i princip har en huvudroll. Snape är och förblir vår favoritskurk!

Trots brister finner jag "Harry Potter and the half-blood prince" mycket underhållande och den får fyra minnen av fem möjliga.

Betyg: 4/5


3 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att den här ändå blev ett uppköp från delar 4 och 5, antagligen för att storyn i boken är inte lika utspridd. Bra känsla i den avgörande scenen.

    SvaraRadera
  2. Sofia: jag gillar femma mycket mer än fyran som är allt för fokuserad på tävlingen. Jag har inte sett dem två på ett tag, så jag kan inte säga hur femma står sig mot sexan vid en omtitt.

    SvaraRadera
  3. Ja, i fyran har man ju också gjort så jäkla många manusändringar till det sämre (tycker jag då...). Plus en sådan där påklistrad comic relief som bara förstör. I det avseendet är femman bättre men både boken och filmen tycker jag blir lite av en extremt mörk transportsträcka.

    SvaraRadera