tisdag 1 februari 2022

The Commitments (1991)


Den här gamla klassikern från 1991 dök upp på tv under julhelgen och jag blev fast som man blir ibland. Det var evigheter sedan jag ens tänkt på denna film. Jag älskade den när jag såg den på bio "back in the day". Jag undrade om den skulle stå sig över tiden...

Nja, filmen skapade inte samma känslosvall som den gjorde förra gången. Den känns daterad i sitt anslag, inte tidlös som "riktiga" klassikers gör. "The Commitments" är som en tidig föraning om kommande succéer från nittiotalet om brittisk arbetarklass som "The full monty", "Brassed off" och "Trainspotting". Det känns nästan som att manusförfattare till "The full monty" kan ha haft denna film som förlaga i sitt skrivande...

Det dramatiska och bitterljuva i "The Commitments" funkar inte lika hårt på mig längre. Jag gillar dock karaktärerna med filmens huvudperson Jimmy Rabbitte (Robert Arkins) som den klarast lysande stjärnan. Däremot var jag inte överdrivet förtjust i Andrew Strong som den ohyfsade men talangfulle sångaren Deco. Jag har för mig att "man" tyckte han var jättebra när jag såg filmen med mina kompisar i Uppsala.

Det jag tar med mig vid denna titt är musiken och regissören Alan Parkers handlag. Han är bra på att regissera musik helt klart. Han gjorde ju också Pink Floyd's "The Wall", en film som är "viktig" för oss Floyd-fans. "The Commitments" kan avnjutas endast för den sköna soul-musiken och sagan om hur Jimmy sätter ihop bandet. Resten runt omkring är inte lika fascinerande i mina ögon.

Filmen är stark inom vissa aspekter, men levde ändå inte upp till mitt förädlade minne av den. Det är sannerligen inte självklart att en film man älskade för länge sedan fortfarande håller. Denna ramlade ner något pinnhål men den föll inte pladask på sitt ansikte i alla fall.

Betyg: 3/5

Trivia: Lustigt nog spelar Maria Doyle Kennedy en av de tre tjejerna i bandets kör. Henne såg vi nyligen som Ila, en av ledarna för The Tinkers i "The Wheel of Time".


3 kommentarer:

  1. Undrar om den kan ha legat på SVTPlay för jag vet jag också undrade över om filmen hade hållit för inte så länge sedan. Men jag gjorde inte slag i saken som du. Minns den dock också som otroligt bra även om jag inte är lika musikfrälst som du. Kan upplevelsen också haft att göra med att den kändes lite ovanlig, lite o-amerikansk? Däremot sällar jag mig inte till "man", vad jag minns tyckte jag också att Deco var ett svin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer inte ihåg vilken kanal det var men jag tror att det var en med reklam i alla fall...

      Musiken har en stor del, men man kan säkert älska den för andra saker också, och som du är inne på var den ju annorlunda än vanliga filmer från Hollywood. Är inte överraskad över att du inte blev till dig över Deco. Vilket as! :-D

      Radera
  2. SÖKAR HJÄLP ATT FÅ DITT EX TILLBAKA TILL DIG, KONTAKTA DR ISIKOLO NU
    Jag heter Kara Harvey. Av glädjens överflöd talar mitt hjärta mycket om DR ISIKOLO. Han kom till min räddning när mitt liv var förstört i månader. Min älskare lämnade mig för en annan kvinna och jag visste inte att han var sinneskontrollerad och hypnotiserad. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom att återvända till mig men utan resultat. Han lämnade staden med damen och jag hörde aldrig från honom eller såg honom ens igen. Jag letade efter hjälp på nätet när jag läste om hur DR ISIKOLO hjälpte andra kvinnor som hade samma problem. Jag kontaktade honom och han berättade för mig allt som behövde göras, vilket jag efterlevde. Precis som han lovade återställdes kärleken och lyckan jag delade med min partner och han rensades från den mörka charmen de lade på honom och återvände till mig efter 48 timmar. DR ISIKOLO är ärlig i att hjälpa människor och han kan hjälpa dig om du idag bestämmer dig för att kontakta honom. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera