fredag 26 oktober 2018

The Girl in the Spider's Web (2018)


Jag har inte läst David Lagercrantzs bok om Lisbeth Salander "Det som inte dödar oss". Däremot fascinerades jag över alla som fick panikångest över att någon annan författare fick skriva historier om Lisbeth. Som om hon vore någon slags nationell klenod som ingen får röra. Jag har likt många läst Milleniumtrilogin, men samtidigt som jag fann den spännande och en riktig bladvändare var den rent språkligt mer likt den taffliga Tom Clancy än någon riktigt bra författare. Millenium är skräp, men spännande skräp. Precis som med James Bond där man ger olika författare i uppdrag att skriva nya historier om gentlemannaagenten, borde det vara fritt fram att skriva nya stories om Salander.

Frågan är dock om det blir så bra. Jag har nu sett den nya filmen och det var en salig röra. Manus var inte filmens styrka. Det jag mest satt och roade mig med var hur mycket filmen påminner om en Bondfilm och specifikt Skyfall. Vi har här fått en svensk kvinnlig James Bond! Nice!

Men istället för härliga varma och snygga inspelningsplatser runt om i världen så får vi en grått och vintrigt kallt Stockholm. Denna film är smutsgrå från första rutan till sista. Det är så himla tröttsamt att det nästan alltid ska se skabbigt och sunkigt ut när det kommer till svensk film. Nu när amerikanarna kommer hit och gör film blir det precis likadant. Trist!

Istället för den underbara mixen mellan humor och action, eller i Daniel Craigs fall i alla fall en coolhet med glimten i ögat kombinerat med action, får vi i The girl in the spiders web en blandning av socialrealism och action. Byt en skön stajl i glittrande kasinomiljö med pedofili och betonggråa förortsmiljöer. Bra byte... Not!

A dark guardian angel?
Men många saker återkommer rakt av. Lisbeth är James, javisst, är inte Salander Bond? Bond kör den häftigaste sportbilen producenterna kan hitta. Salander kör ett vidunder från Italien (?). Bond har en del, men inte för mycket, hjälp av Felix Leiter från CIA. Salander får också hjälp, en del, men inte för mycket, av NSA-agenten Needham. Bond har mer eller mindre kufiska medhjälpare i Q och andra, Salander har Plague. Bond tvingas åka hem till sitt barndomshem och möta sina demoner i Skyfall, Salander likaså. Skyfall brinner, gissa en gång vad Salander gör med sitt barndomshem i slutet av filmen (spoiler alert!). Filmens villain är viktig. Bond brukar kämpa mot "larger than life villains", samma sak får Salander med "kvinnan i rött". Listan kan kanske göras ännu längre...

Efter att ha sett den fantastiska First Man var jag mycket nyfiken på vad den intressanta Claire Foy kunde göra i rollen som Bond... eh Salander. Tyvärr vet jag knappt hur hennes "acting chops" var i denna film då insatsen totalt överskuggas av hennes bisarra "svenska" brytning. Hon bryter inte på svenska, det är en odefinierad fejkad östeuropeisk sådan. Hon pratar dessutom med en ljus barnröst vilket gör att hon hela tiden känns på gränsen till komisk. Det är ett generellt problem i filmen hur karaktärerna pratar engelska. Dialekterna är "all over the place". Alla verkar ha valt själva, en del utan och en del med egendomliga och misslyckade försök till svensk brytning. Suck, att en så simpel sak ska kunna stjälpa en film som denna.

En mer central svaghet i en thriller som denna, en thriller som verkar ha ambitioner att säga något om vår samtid och om verkliga och hemska problem, är karaktärsutveckling och manus. I slutet ger filmen oss en potentiellt sett mycket stark scen mellan två kvinnliga karaktärer. Tyvärr kände jag mycket lite av scenen. Hjärta och smärta måste förtjänas och denna film misslyckas med det. Dessutom är den fylld av fullständigt ologiska händelser och utvecklingar, vilket gör att min gräns för vad jag kan acceptera utan att bli utdragen ur filmens magiska värld passeras flera gånger om.

Men det måste väl finnas något bra med filmen tänker jag för mig själv när jag skriver detta. Jovars, det var ändå en ganska trivsam visning och jag fann Lakeith Stanfield bra i rollen som Needham och Stephen Merchant och Sverrir var bra som vanligt. Sveriges superskådespelare Mikael Persbrandt var till och med med i en liten men central roll. Han lyckades förmedla en ren och iskall ondska med underbart små medel. Bra förmedlat!

Därmed ger jag ändå The girl in the spider's web två, om än mycket svaga, häftapparater av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Filmen sågs med Carl från Har du inte sett den? Läs vad han tyckte via länken.







6 kommentarer:

  1. Ytterligare en Bond-koppling kan vara det GoldenEye-lika hackandet. Väldigt mycket 90-tal där, på gott och ont (fast utan det goda).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe... "fast utan det goda". Jo, ytterligare en koppling där. Ja detta var dåligt. Det känns plötsligt som att jag kanske var snäll med betyget ändå!

      Radera
  2. Haha, diametralt olika uppfattningar om Stieg Larsson där. Jag tycker språket är funktionellt men handlingen klart sämre i de två senare böckerna.

    Färgsättningen tror jag inte har specifikt med Sverige att göra, det är ju så "det ska vara" nu om man vill signalera lite mer allvar. Alvarez remake av Evil Dead var likadan.

    Tänkte också jättemycket på Bond-serien även om jag inte gjorde någon jämförelse till denna filsm direkta nackdel, men det beror nog snarare på min icke-relation till James Bond. I övrigt liknande upplevelse och betyg som du, rörig och i slutänden dåligt engagerande. Claire Foy fick inte chans att visa särskilt mycket prestationsmässigt. Men inledningsscenen tyckte jag bara var usel, Persbrandt included

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, tror att min bild av Larsson är färgad av att jag först hörde att han var en så bra författare och så blev jag gruvligt besviken när det var "Tom Clancy"-nivå på hans böcker...

      Men funkade inte Persbrant för dig? Jag tyckte han var superotäck i denna film. Blev riktigt rädd för honom trots hans korta scen.

      Radera
    2. Nej, den scenen kändes bara oerhört konstruerad och dåligt agerad. Iofs främst av småflickorna men inte heller Persbrandt gjorde något större avtryck

      Radera
    3. Ja, antar att i en bättre film hade den scenen kanske inte stuckit ut. Men om jag skulle försöka hitta något som var lite bättre blev det den scenen...

      Radera