fredag 29 januari 2016

The Revenant (2015)


The revenant betyder den återvändande från de döda. Jag får konstatera att titeln på filmen är väl vald. Leonardo DiCaprio spelar den historiska personen Hugh Glass, en erfaren pälsjägare som svårt skadad av en fajt med en grizzlybjörn blir lämnad av sina vänner att dö ute i vildmarken. Det är vinter och fientliga indiangrupper finns i området. Mot alla odds och hans moster tar sig Glass tillbaka till jaktlagets utpost, en antydan till civilisationen.

Detta är en film som absolut ska ses på bio. Den är otroligt intensiv mest hela tiden, även om den innehåller förvånansvärt få actionscener för att vara en western. Leo är filmens överlägset största stjärna och jag hoppas för hans skull att det i år är hans tur att vinna en Oscar för bästa manliga huvudroll,. Men det är naturen och dess obönhörliga och osentimentala hårdhet som är filmens stjärna. Mexikanaren Iñárritu (Birdman, Babel) har regisserat och det är som att han gått i skola hos Werner Herzog, den regissör som är mest känd för att visa upp naturen som vacker men också helt skoningslöst brutal. Tempo och filosofisk touch i The Revenant får mig också att tänka på Terrence Maliks tidigare verk.


Leo säger inte mycket i filmen men hans skådespeleri är extraordinärt. Jag tar hatten av för hans insats. Om ni frågar mig måste detta vara det bästa han gjort på film tillsammans med den magnifika insatsen i The Wolf of Wall Street. Övriga framträdan roller i The Revenant innehas av Domhnall Gleeson som den rättfärdige Captain Henry, Tom Hardy som aset John Fitzgerald och Will Poulter som den oerfarne Bridger. Gleeson som vi nyligen sett i både Star Wars, Ex Machina, Brooklyn och Harry Potter-serien gör som vanligt bra ifrån sig utan att sticka ut. Jag förundras lite över att han lyckas landa så många bra roller. Ok, han är bra, men så bra? Vet inte det jag. Tom Hardy har också haft mycket att göra den senaste tiden med filmer som Mad Max Fury Road, Legend, Locke och den senaste Batman-filmen. Han var ju så otroligt bra i Lawless men sedan dess har jag blivit mer eller mindre besviken på honom. Han ger mig inget nytt. det är same old, same old mest hela tiden. Will Poulter är en ung en som vi sett i The Maze Runner och den hysteriskt roliga komedin We're the Millers. Han är solid.

The Revenant är en tungt dramatisk film långt över gränsen till pretentiöst. Publiken sitter på helspänn och det är spännande som tusan mest hela tiden. Storyn bygger löst, mycket löst, på den riktiga Hugh Glass. Men bara det faktum att delar av handlingen är baserad på sanna händelser gör upplevelsen bara än mer hisnande. Filmen är ett testamente över att människan vilja att leva och ett skolboksexempel på de extra krafter vi har inom oss som kan "försätta berg". I filmen drivs Glass av ett hämndbegär. Verklighetens Glass drevs enligt internet kanske inte av hämnden utan mer av en vilja att överleva, likt en fånge i Sibirien kanske.



Filmen är dock inte utan skavanker. Filmen är lite odynamisk. Visst, det är en rakt berättad historia och jag kan inte peka på någon enskild del som skulle varit annorlunda. Men jag ändå en känsla av att hela filmens handling, efter den spännande inledningen, blir till en oformlig ström av scener där Glass lider, fryser, är hungrig eller badar i iskallt vatten. Det känns lite odynamiskt helt enkelt.

Men filmens största svaghet, som säkert kan ses som styrka av andra, är Iñárritu's pretentiösa anslag i filmandet. Detta är sannerligen en snustorr film. Jag söker inte humor eller "comic releif", det är inte en film där sådant skulle passa in. Snarare är det lite självdistans och lätthet i filmskapandet jag saknar. Historien i botten av The Revenant är inte helt given så tung eller dyster, men i Iñárritu's händer blir den det. En annan film som jag också såg på Stockholms Filmdagar var Spotlight som behandlar ett mycket, mycket tyngre ämne än The Revenant. Ändå känns Spotlight som en film som gjort med ett lättare handlag. Om man gör en liknelse med en målare har The Revenant målats med den största och grövsta penseln som finns i burken medan Spotlight har målats med flera olika penslar, en del lite tyngre men också många nätta och lätta penslar. Slut analogi.


Jag har tänkt på filmen en hel del efter jag såg den. En av de saker som jag tänkt på är att oavsett hur spännande och bisarr Glass överlevnadshistoria var så fick vi antagligen bara se den näst mest intressanta historien. Jag hade velat se filmen om indianstammen och deras sökande efter den kidnappade dottern. Den historien var värd ett bättre öde.

Som avslutning måste jag dock försäkra er om att de positiva med The Revenant överväger de få skavankerna (som kanske inte ens är skavanker utan medvetna val av regissören). Detta är en intressant och mäktig film som med rätta behövs efterbehandlas i huvudet. Som filmupplevelse var den maffig, och jag var som många andra i biosalongen lite vimmelkantig när vi gick ut från den långa visningen.

Jag ger The Revenant fyra män som överlevt en brottningsmatch med en grizzly av fem möjliga.

Betyg: 4/5


Notis: Jag tyckte Leo blev otroligt lik Matt Damon i sista scenen när han tittar rakt in i kameran, en Matt Damon med skägg och kladdigt hår. Någon annan som såg det?

Läs också Johans text om filmen. Har han hämtat sig från upplevelsen?
Tror bestämt att Sofia också har plitat ner några välformulerade ord om filmen.
Fler texter om denna film:
Fiffis Filmtajm
The Nerd bird
Movies-Noir
Carl från Har du inte sett den?
Steffo



8 kommentarer:

  1. Jag störde mig ändå mindre på Gleeson här (och i Brooklyn) än i Star Wars eller Harry Potter. Så du blev så förtjust i Leo, du... Kanske blir det lite orättvist men är det så svårt att bli övertygad av en fysisk prestation? Jämfört med prat då?

    Och jag tror att jag förstår vad du menar med jämförelsen till Spotlight men jag är inte säker på att jag håller med. Visst fanns det saker som jag skulle ha velat förändra i The Revenant, men stämningen eller stilen i Spotlight som passade jättebra i grävande journalist-BOATS tror jag inte hade funkat här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Angående Leos prestation så nämner jag också hans arbete i The Wolf of Wall Street. Han hade gärna fått en Oscar för den pratiga rollen för min del. Sen tycker jag att hans ögon säger mer än både munnen och det övriga fysiska i denna film. Så ja, jag tycker han vore värd ett pris för denna film, och för långt och troget arbete...

      Det verkar inte som du förstår. Självklart skulle The Revenant inte göras exakt som Spotlight. Det menar jag givetvis inte. Det var endast en jämförelse om hur passa allvarlig eller tung den underliggande storyn är. När jag såg The Revenant var jag hypermedveten om pretto-anslaget i The Revenant och det förtog lite, lite av filmupplevelsen. Det är kanske en liknande känsla som Cecilia (The Nerd Bird) skriver om i sin text. Efter visningen har denna film vuxit i mitt huvud och den är riktigt maffig. Jag håller därmed också med Christian (Movies-Noir) om att det är en "film-film", men i slutändan kan jag inte helt glömma den där känslan jag hade under visningen... Komplexa saker detta, att försöka sätta ord på en känsla... :-)

      Radera
    2. Men även rollen i WoWS var ju väldigt fysisk även om han pratar mer på Wall Street än i vildmarken

      Och jag tror nog jag förstår vad du är ute efter att ha läst din kommentar hos Jojjenito. Och måste hålla med -- Inarritu känns rätt gravallvarlig. Fördelen är väl att han hittills tycks ha varit rätt bra på att välja filmer som passar hans stil.

      Radera
    3. Ja vi är inne och diskuterar liknande saker hos mig, hos Johan/Jojjenito och hos Cecilia! En film värd att diskutera helt enkelt! :-)

      Radera
  2. Det var kul att se Will Poulter, som jag kände igen både från The Maze Runner och Narnia-filmerna. Han brukar alltid vara (eller åtminstone i de filmerna jag nämnde) vara en gnällig jubelidiot. Här var han istället god, om än lite oerfaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han, Will Pouter, är riktigt roligt i We're the Millers också. Fast det är bara en töntig komedi förstås...

      Radera
  3. Just Got The Revenant trailer But my movie provider still don't have the hd. waiting 4 it.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cool. Hope you can catch the film on a big screen.

      Radera