torsdag 10 mars 2011

Waxholms Hotell, Vaxholm - brunch (2011)



I söndags avnjöt jag en trevlig brunch på Waxholms Hotell. Jag var på Rasmus-klubbens årsmöte och träffen avslutades på detta förträffliga sätt.

Vad kan man då säga om brunchen? Miljön är väldigt trevlig! Det råder ett sobert lugn som bara gamla välrenommerade hotell kan erbjuda. Maten serverades på bord i en avdelad hörna av rummet och gästerna satt placerade vid bord med gott om utrymme. Utsikten genom de stora panoramafönstren är spektakulär. Man sitter precis vid kajen, och känslan är nästan att rummet hänger ut över vattnet. På grund av den vintriga säsongen var det endast en och annan båt från Waxholmsbolaget som beskådades. De tuffade långsamt fram i en isfylld sörja mellan kajen och kastellet. På sommaren torde detta vara ett av stans bästa fikaställen med utsikt över en starkt trafikerad seglingsled.

Brunchen var bra, vissa delar mycket bra till och med. Jag prövade tre sorters sill (goda), varmrökt lax (tråkigt), gravad lax med en pirrig senapssås, klassisk gubbröra, grönt bröd (!), en jättegod pastrami och en paté med cumberlandssås. Sedan var det dags för varma rätter. På denna brunch var de det också. Vid sidan av bacon och äggröra prövade jag kycklingklubba och ett jättegott revbensspjäll med honungssmak. Till dessert var det kaffe med en bärprydd pannacotta, en ljuvlig chokladmousse samt en minimal pekannötpaj som också var delikat.

Allt som allt tyckte jag att detta var ett mycket bra brunch-ställe. Maten var över medel och miljön var ännu bättre. Jag prövar gärna Waxholms Hotell igen, och då helst under seglingssäsongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar