lördag 25 februari 2023

Beethovens 9:a, Stockholm (2022)



Beethovens Nia, Berwaldhallen, lördagen den 17:e december 2022

Den andra utflykten till Berwaldhallen för att avnjuta klassisk musik. Nu skulle jag för första gången höra Beethovens nia, Europas nationallåt. Ode to Joy skulle sköljas över mig.

Konserten gick av stapeln kl tre på lördagseftermiddagen vilket var en mysig matiné-tid. Det var lugna puckar att ta sig dit och hem kom man tidig kväll, helt klart soft. Frågan är vilken tid som är bäst, fredag kväll som avslutning på en arbetsvecka eller lördag eftermiddag i lugn och ro? Fredagskvällen känns som snäppet bättre då upplevelsen blir en buffertzon som kickar igång helgen, men lördagen var inte fy skam den heller.

Konserten inleddes med Arnold Schönbergs Friede auf Erden, ett framförande om åtta minuter. Jag har inget minne av den nu i efterhand. 

Kvällens höjdpunkt var såklart Nian. Jag var spänd inför vad som skulle komma. Jag hade plats på parkett rad 8 precis utanför den högra gången. Lite sned vinkel men perfekt plats för benen att bre ut sig utan eftertanke. På sidan av gångerna är det endast två stolar per rad så det blir inte trångt och besvärande.

Symfonin är mäktig helt klart. Det är svårt att bli besviken. Det är storslaget och ljuvligt. Den stora kören tog plats uppe på hyllan bakom orkestern tillsammans med de fyra solisterna. Solosången var mycket fin och när kören börjar ta plats med Ode to Joy blev det lite rysningar längst armarna! Härligt och vackert.

Upplevelsen var mycket fin. Inget att klaga på!

Nästa konsert på Berwaldhallen skulle bli Gustav Holsts Planeterna. Det såg jag mycket fram emot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar