onsdag 15 februari 2023

Turning Red (2022)



Disney pumpar ut filmer och serier från alla sina IPs. Det har sedan länge börjar kännas som att kvalité får ge vika för kvantitet. 

Så gäller också Pixar och här har vi nu Turning Red. Jag såg att den i vissa läger fått bra kritik så jag gav den chansen. Men tyvärr är detta ytterligare en massproducerad film som det går tretton på dussinet av...

Filmen handlar om den 13-åriga Meilin som bor i Toronto. Hennes familj stammar från Kina och de sköter ett tempel där de hyllar sin anmoder Sun Yee. Helt plötsligt förändras något och Mei förvandlas till en jättestor röd panda när hon blir för upphetsad eller arg. Kvinnorna i familjen har denna förbannelse över sig från tiden då den var bra att ha för att försvara hembygden i krigstider. Och så blir det en massa tokigheter.

Jag fann inte filmen speciellt bra. Den känns som redundant och överflödig. Jag förstår givetvis att pandan representerar puberteten, menstruation och att Mei växer upp. Men detta gjordes redan i Inside Out med ett resultat som är så mycket mycket bättre. Lite oklart vad denna film adderar i det ämnet. Denna film fokuserar på odjuret inom oss. Ska vi låta det komma upp till ytan eller ska vi för alltid trycka ner det i vårt inre...

Filmen är splittrad där myten och historien om familjens stjärna Sun Yee inte utforskas speciellt djupt. Jag hade gärna sett att filmen hade utvecklats mer åt det hållet och sekvenserna i drömlandet under den ritual de utförde för att lura in pandan in i ett smycke var filmens bästa. Istället fokuserar filmen mer på hur Mei och hennes tre kompisar ska få ihop pengar till konserten med pojkbandet. Dramat i filmen är mer eller mindre om hur Mei ska hantera sin överbeskyddande mor och minska moderns inflytande genom ett antal förödmjukande scener. För mig saknas det både djup, visdom och eftertanke i filmen. Den blir endast en gullig film som jag antar kan tilltala de yngsta i publiken. 

Jag fann animationen tråkig och humorn var mer eller mindre obefintlig. Jag hade hellre sett om Inside Out och skrattat och gråtit med Riley och hennes fem känslor.

Betyg: 1+/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar