onsdag 1 juni 2022

Lawrence of Arabia (1962)


Jag hade faktiskt tänkt se denna film en längre tid. Jag var nyfiken på den som en av de riktigt stora klassikerna. Men med en löptid på 218 minuter fanns det nästan aldrig tid att riktigt komitta sig. 

Döm då om min förvåning när filmen kom på tal när jag var och hälsade på min gamle kompis Olof, känd från Bowiepodden. Han hade sett just denna film nyligen. Första gången för honom också. Jag fick en spark i baken och inledde min titt redan samma kväll. Men eftersom jag startade filmen sent om kvällen en söndag såg jag endast lite av inledningen, men dagen efter såg jag hela resten av filmen i ett enda långt svep.

Wow, vilken härligt positiv upplevelse! Jag gillade verkligen filmen. Den hade en skön stajl och känsla. Filmen följer T. E. Lawrence en brittisk officer stationerad i Kairo under första världskriget. Han får i uppdrag i att försöka samla arabiska beduin-grupper i kriget mot Turkarna som hotar från nordöst. 

Peter O'Toole är glimrande i rollen som den egensinniga och enigmatiske Lawrence. Jag gillade honom mycket. Filmen hoppar då och då framåt i tiden men följer Lawrence resa från missförstådd underofficerare till överste i armén och dubbad "Lawrence of Arabia".

En bra bit in filmen satt jag och funderade på Rand i The Wheel of Time. Lawrence påminde mig flera gånger om Rand och så slog det mig som en blixt från klar himmel. Eureka! Robert Jordan var ju som känt influerad av Frank Herberts böcker i Dune-serien, och Frank Herbert var i sin tur influerad av mellanöstern i allmänhet och Lawrence of Arabia i synnerhet. Va, har jag härlett ursprunget till Rand al'Thors personlighetstyp? Envisheten, övertygelsen, galenskapen... Quelle spectaculaire!

Filmen är en episk berättelse av typen "matiné". Den går inte ner med lätthet, den är aslång och filmen inleds med nästan fem minuter "overture" och i mitten begåvas vi med ett "intermezzo". Det vi nu för tiden helt enkelt kallar "kisspaus". Men allt i allt var denna mycket bättre än förväntat och jag är jätteglad att jag äntligen har sett filmen. David Lean är en vass regissör. Hans "Brief encounter" är fantastisk, och nu denna. Vad mer kan han ha att erbjuda...?

Betyg: 4/5




8 kommentarer:

  1. Kul att detta långa as till film gick hem, även om du var tvungen att dela upp tittningen. Den är utan tvekan maffig men själv ser jag att jag fastnade en smula med tassen i representationsfällan vid min egen titt

    https://bilderord.wordpress.com/2010/11/10/lawrence-of-arabia-1962/

    Nu har jag förstås inte koll på WoT, men jag är inte säker på att jag håller med om likheterna mellan O'Tooles rollfigur och Paul i Dune. De gör bägge förvisso en klassisk "Hero's journey" men personlighetsmässigt tycker jag inte att de är särskilt lika. Då är det kanske mer sannolikt att Jordan blivit direkt influerad av Leans film även om han bara var 14 bast när den hade premiär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, dess längd är ett as... :-)

      Hade jag inte startat den mitt i natten hade jag nog med all sannolikhet sett den i en enda sittning. Gillade känslan i filmen.

      Ett kommentar på kommentaren här. Tror att du fattade... men eftersom du blandar in Paul i Dune här så vill jag förtydliga. Det var absolut inte den kopplingen jag gjorde. Snarare att Jordan, som du spekulerar, hade Lawrence i bakhuvudet när han utvecklade karaktären Rand al'Thor.

      Han behöver ju inte nödvändigtvis ha sett filmen när den hade premiär. Jag har ju sett den numera, och jag var inte ens född när den gick på kinematograferna!

      Dessutom är Rand så mångfacetterad att jag är tämligen säker på att det ligger ett flertal figurer från historia, myter och legender till grund för honom. :-D

      Radera
    2. Inte för att vara den som är den, men det var du som gjorde kopplingen Jordan-Herbert-Lawrence ;) Jag tror vi kan enas bättre om en direkt koppling Jordan-Lawrence.

      "Robert Jordan var ju som känt influerad av Frank Herberts böcker i Dune-serien, och Frank Herbert var i sin tur influerad av mellanöstern i allmänhet och Lawrence of Arabia i synnerhet."

      Radera
    3. Jo, men jag avsåg inte göra en koppling mellan Rand och Paul, för det stämmer inte efter det lilla jag vet om Paul. Däremot liknar Rand Lawrence till en viss grad... Det jag pratade om var det som är tämligen väl etablerat, att Jordan var influerad av Herbert som i sin tur var influerad av Lawrence of Arabia när det gäller beskrivning av kulturer, folkslag etc. Speciellt liknelsen arabiska nomader i LoA till Fremen (Dune) till Aiel (WoT). Och min egna spaning som adderades var att Lawrence och Rand har liknande drag. :)

      Radera
  2. Har sett filmen en gång och då var det en plåga att ta sig igenom men jag har svårt för ökenrullar om inte Mumier eller Mad Max ingår i mixen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, ökenfilmer är öken alltså? Håller med om att The Mummy (med Rachel Weisz?) och Mad Max (med Mel Gibson?) är guld! :-)

      Radera
  3. Såg filmen som ung. Blev helt fascinerad. I april 2017 besökte jag Jordanien för första gången och då klart med övernattningar i beduin tält i Wadi Rum. Har sedan dess varit tillbaka 15 gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till bloggen! Wow, du gillar Jordanien! Har du sett om filmen också efter du besökte landet första gången? Själv har jag endast varit där en gång, ett turistbesök till Petra men tyvärr ingen övernattning i öknen.

      Radera