måndag 6 juni 2022

Shinypodden Special - Toppfilmer 2021, del 2

 

Andra delen av Shinypodden Special om de bästa filmerna från 2021.

Gästerna Johan, Carl och Niklas joinar mig och vi pratar om våra filmfavoriter från förra året. I detta avsnitt kommer vi till de bästa av de bästa från filmåret. Crème de la crème.

Hoppa över till Shinypodden och lyssna!

Del 1 publicerades förra veckan, se här.


Edit: Våra fyra listor

Johan

1. Drive my car (Hamaguchi)
2. Summer of soul (Questlove)
3. Pig (Sarnoski)
4. Dune (Villeneuve)
5. The Matrix Resurrections (Wachowski)
6. Licorice pizza (Anderson)
7. Don't look up (McKay)
8. Nightmare Alley (del Toro)
9. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (Cretton)
10. No time to die (Fukunaga)

Carl

1. The Green Knight (Lowery)
2. Verdens verste menneske (Trier)
3. Drive my car (Hamaguchi)
4. A hero (Farhadi)
5. The card counter (Schrader)
6. The tragedy of MacBeth (Coen)
7. Miracle (Apetri)
8. Dune (Villeneuve)
9. Nightmare Alley (del Toro)
10. Nr. 10 (van Warmerdam)

Niklas

1. Pig (Sarnoski)
2. Dune (Villeneuve)
3. The Green Knight (Lowery)
4. Boiling point (Barantini)
5. Drive my car (Hamaguchi)
6. Verdens verste menneske (Trier)
7. The power of the dog (Campion)
8. The last duel (Scott)
9. The rescue (Chin, Vasarhelyi)
10. Wrath of man (Ritchie)

Henke

1. Drive my car (Hamaguchi)
2. C'mon c'mon (Mills)
3. Verdens verste menneske (Trier)
4. The last duel (Scott)
5. Pig (Sarnoski)
6. No time to die (Fukunaga)
7. CODA (Heder)
8. Last night in Soho (Wright)
9. Petite maman (Sciamma)
10. Dune (Villeneuve)

8 kommentarer:

  1. Kul att lyssna på er även en andra gång. Att det var Dune som bröt konsensus-mönstret var förvisso trevligt eftersom jag tyckte mycket om den men påminde mig också hur lurigt det är med sådana här listor -- jag hade redan hunnit glömma bort att den kom 2021 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du lyssnar, Sofia! <3

      Ja, vi är stolta över att erbjuda alla lyssnare den tjänsten, att påminna om att Dune eller någon annan bra film kom från förra året!

      Det där med att få in "consensus picks" och "kvadrupel-filmer" är givetvis bara ett internt skämt, vilket jag hoppas att du är med på...? :-)

      Radera
    2. Haha, jag tycker mig vara införstådd med att det hela inte är på blodigt allvar men det säger ju något om en film (som alla sett måste väl tilläggas) förekommer på en, två, tre eller alla fyra listorna

      Radera
    3. Ja visst säger det allt något om filmens dragningskraft om den är med som "outlier" eller "consensus". Men det är också ganska sällan att filmerna har setts av oss alla fyra... :)

      Radera
  2. Jag koncentrerar mig helt på din lista Henke. Inser att det är mycket jag inte sett än men av de två filmer jag bara sett på din lista platsar ingen. Vare sig NTTD eller Dune är i min bok listvärdiga. Den sistnämnda snygg men tråkig den förstnämnda en bra actionfilm men troligen den värsta Bondfilm som någonsin gjorts. Jag får återkomma när jag sett fler rullar från 2021 men i nuläget är det tv-serier för hela slanten. Formatet passar mig bra just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kommer publicera ett rejält inlägg för topp 10 2021 också, men det blir efter semestern (tidig semester i år).

      Vet inte om du har lyssnat på podden också... Dune kom med som 10:a på grund av det fantastiska världsbygget och att man blev så indragen i världen samt på grund av dess löfte inför del 2. Men jag tycker att karaktärerna och deras relationer som nu presenterade var närmast oengagerade...

      Bond-filmen var en så stor positiv överraskning för mig som den fick en så hög placering. Mycket pga nostalgi och blinkningarna till OHMSS bland annat. Jag visste inte att du ogillade den så starkt. För mig blev den ett närmast perfekt avslut för Craigs Bond-era. Synd bara att det var en så svag villain...

      Radera
  3. Det fanns inga bra filmår runt 2010-talet heller. Enstaka bra filmen, jojomän, men relativt sett finns inte längre några bra filmår, av dessa skäl: https://collativelearning.com/Why%20movies%20so%20bad.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker filmåren blivit mer ojämna de senaste 10-15 åren, men visst finns det riktigt bra filmer fortfarande. I alla fall som jag ser det. Men så är ju smaken, och förväntningar på filmer, högst personliga.

      I vilket fall tackar jag för att du lyssnar på våra poddavsnitt. Det är trevligt. :-)

      Radera