onsdag 1 juli 2020

Miracle Mile (1988)


Varför i hela friden skulle jag se denna film egentligen? Jo, jag hittade en cool vinyl med filmmusiken av Tangerine Deam. Jag läste också att detta anses som en av deras bästa soundtracks. Jag gillar skivan, men håller inte med om att den är deras bästa. Gillar musiken till Risky business mer som exempel. Sofia påminde om att Carl påminde om musiken till Sorcerer också. Det kan vara en kandidat, men jag har inte lyssnat på den.

I vilket fall ville jag se filmen. Jag fick med mig Patrik på idén och vi spelade in en Rapport från Apokalypsen, dvs podden som vi kör under den förunderliga samtiden vi lever i nu. Patrik påpekade mycket riktigt att filmen passade bra in i tematiken också då den de facto är en apokalyspfilm.

Filmen är lite halvsunkig men ganska charmig ändå. Den är en skön åttiotalsrulle helt enkelt. Men förvänta er inte allt för djuplodande manus, dialog, specialeffekter eller skådespeleri. Anthony Edwards som vi minns med värme som Goose i "Top Gun" spelar en ung herre som blir fullständigt förälskad in en tjej spelad av Mare Winningham. Henne känner vi igen med något mindre värme från "brat pack"-klassikern "St. Elmo's fire". Harry och Julie.

Om natten efter det fruktsamma mötet råkar Harry få höra att ett kärnvapenkrig håller på att startas och att Los Angeles kommer bli attackerat om några få timmar. Nu måste han leta reda på Julie och hitta en väg ut ur en stad som snabbt degenererar ner i kaos, tänk Seattle downtown nutid, eller hur det skulle bli här om polisen gud förbjude blir "de-funded".

Filmen är perfekt längd, lite kortare än en och en halv timme. Den påminner mig lite om "Cloverfield" i tematik och struktur på storyn. Vissa sekvenser fick mig också att tänka på Snake Plissken och "Escape from New York". Jag tyckte att "Miracle Mile" var ganska lökig men jag blev positivt överraskad över slutet.

Jag kan rekommendera den till er som har en "soft spot" för åttiotalsfilmer eller någon av de inblandade skådespelarna. Patrik gillade den mer än vad jag gjorde vilket var lite lätt förvånande.

Lyssna gärna på vårt samtal om den i poddavsnittet "Åttonde rapporten från apokalypsen", säsong 7 av Shinypodden.

Betyg: 2/5

Läs Jojjes tankar om Miracle Mile:
Jojjenito - om film










2 kommentarer:

  1. Ja, lökig men ändå lite charmig. Jag håller om det omdömet. Kul i alla fall att äntligen komma till skott med filmen.

    Mm, slutet var faktiskt lite oväntat. Det var positivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tyckte nog väldigt lika om filmen även om jag inte är en Trekkie som ni är. :-)

      Inte helt oäven men långt från riktigt bra.

      Radera