tisdag 4 november 2014

Inför Filmfestivalen 2014



När jag såg ett inför-inlägg från den så kloke och vise Jojjenito fick jag en spark i baken att slänga ut något jag själv. Årets filmfest är över oss med start imorgon. Jag var först lite bestört över det svaga startfältet för året, men när jag kollat lite mer på vilka filmer som erbjuds så fanns där i alla fall några filmer som ser riktigt najsa ut. Man vet aldrig förrän efter festivalen hur bra utbudet var... Festivalen är som en chokladask het enkelt.

Följande filmer har jag biljett till:
A girl at my door (CO)
Appropriate behaviour (AI)
Northern soul (OZ)
Kumiko, the treasure hunter (AI)
Nightcrawler (CO)
Birdman or (the unexpected virtue of ignorance) (OZ)
A hitman's solitude before the shot (TZ)
Reality (TZ)
Whiplash (CO)
The disappearance of Eleanor Rigby (AI)
Dear white people (AI)
Red Army (DO)

Filmer som jag funderar på men ej köpt biljett till (än):
The good lie (S)
Queens & cowboys: A straight year on the gay rodeo (S)
Before I disappear (AI)
The green prince (DO)
X/Y (AI)
Wild (SP)

Bird people (OZ)
Land ho! (AI)
The homesman (AI)
Maps to the stars (AI)
Black coal, thin ice (AS)


Koder:
AI = American Independents
CO = Competition
OZ = Open Zone
TZ = Twilight Zone
AS = Asian Images
DO = Documania
S = Årets Spotlight som är HOPP
SP = Special Presentations

8 kommentarer:

  1. Känner likadant. På förhand inget höjdarår, men avvaktar lite tills man sett filmerna.

    Har också runt 12-13 filmer jag köpt biljett till, plus några som man får se om man kan/känner för att gå på.

    Vi har åtminstone tre-fyra gemensamma filmer vi kommer se (dock inte alltid samma visning).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det brukar alltid dyka upp guldkorn som man inte riktigt hade väntat sig!

      Kommer du också lägga upp ett inför-inlägg med dina filmval? :)

      Vi ses i vimlet!

      Radera
    2. Nej, inget inför-inlägg. Jag vill överraska lite och inte avslöja allt jag ska se ;) Men jag är ganska säker på att det kommer komma upp åtminstone en text varje dag på en ny festivalfilm.

      Radera
    3. Jag kan kanske också överraska med någon oannonserad film! Beror på om jag kommer massera schema mer eller inte.

      Räknar med att du publicerar minst ett inlägg om dagen! :-)

      Radera
  2. Rätt konstaterat att det är först efter festivalen som man vet hur den kommer att bli. ;)

    Vänta nu här, du har ju glömt White God i din lista. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jo jag har glömt den! Eller har jag det? Glömt alltså... ;-9

      Radera
  3. Just sett red army, makalös film. Det står att du skulle se den men hittar ingen revy!

    SvaraRadera